KALENDER

I dag har jeg og PØ hatt kalenderverksted.
Årets julekalender består nemlig av pepperkaker :grin:
Hver dag frem mot jul skal PØ og jeg dele et pepperkakehjerte sammen og tenke over hva vi er takknemlige for.

Med glade jul på full guffe, latter i luften, mel overalt og duften av pepperkaker, kom virkelig julestemningen.
Herlig! Jeg rett og slett elsker julen!
Dette er perfekt førjulskos. Julen handler om å være sammen med de man er glad i. Ta med deg søster, bror, barn, samboer eller venner og lag en pepperkakekalender!
Lag pepperkakedeig. Stikk ut 24 hjerter eller andre former du ønsker å bruke. Stek dem og la de avkjøles, før du nummerer pepperkakene med melis. Vips så har du en hjemmekoselig adventskalender av pepperkaker.

Dette er den beste sunnifiserte pepperkakeoppskriften jeg har laget hittil.
Fortsatt troner bestemors pepperkaker høyest på listen. De skal selvfølgelig også bakes i år!
Da jeg ga noen pepperkaker til pt-kunden min i ettermiddag var uttalelsen “De var jo bedre enn kjøpe pepperkaker! Jeg MÅ få oppskriften!”.


Julestemning i stuevinduet.
Om du ser nøye, ser du forresten at jeg mangler et tall?
Nummer 9 endte nemlig på gulvet i tusen knas! Pyttsann, sånt skjer.

PEPPERKAKER

1/2 dl yaconsirup, eller vanlig sirup
100 g smør
1,6 dl sukringold, eventuelt sukrin
2 dl melk
1,5 ts malt nellik
1 ts ingefær
1 ts kardemomme
3 ts kanel
1,5 ts natron
350 g bokhvetemel, eller annet mel som feks speltmel
50 g fiberfin, eller mer mer
50 g mandelmel, eller mer mel

Varm opp sirup, smør og sukrin i en kjele.
Rør til blandingen er jevn og avkjøl.
Ha i melk
Bland sammen krydder, natron, bokhvetemel, fiberfin og mandelmel.
Rør de tørre ingrediensene inn i sirup/smør-blandingen og sett deigen kaldt i minimum tre timer. Gjerne natten over.
Kjevl deigen ut og lag figurer.
Stek på 200 grader i 7 -9 minutter.


Det ble selvfølgelig noen pepperkaker til spising også.
Mmm… Disse ble veldig, veldig gode.  

Nå er jeg forøvrig godt i gang med et annerledes jobbkveld.
I kveld er jeg leid inn til å lage og servere en tre retters festmeny!
Dette er utenfor min komfortsone og jeg kjenner meg ganske nervøs. Jeg elsker å lage mat, men det er noe helt annet å lage mat til meg selv eller eventuelt til meg og PØ, enn å lage mat for nærmest ukjente. Nå kan jeg rett og slett ikke feile!
Kryss fingrende for meg!
Jeg ønsker deg en herlig helg. Kanskje du skal bruke noen timer på å lage pepperkaker? :grin: 

Kristine  

25 kommentarer

Siste innlegg