LUSSEBOLLER


Da jeg stod opp i dag, gikk det opp for meg at Luciadagen og 13. desember allerede er imorgen!.
Da må det lusseboller til :grin:  også kalt lussekatter.
Jeg smalt sammen disse på under ti minutter
Proteinrike, sukkerfrie, saftige og gode.
Lussebollene var aller best nystekte og lune, men jeg vil tro de er like gode når de er blitt kalde.
Disse er så gode at de kan spise når som helst i julestrien. Eller ellers på året, for den saks skyld!

LUSSEBOLLER
5 stykker

30 g mandelmel
2 ss sukrin+
20 g fiberfin
1 ss kokosmel
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
1/2 ts vaniljepulver
1/2 ts safran, eventuelt gurkemeie
1 egg
20 g smeltet smør eller kokosolje
50 g kesam
Rosiner, valgfritt

Bland sammen alle de tørre ingrediensene.
Tilsett så det våte.
Bland godt sammen og la deigen stå å svelle noen minutter.
Ta litt kaldt vann på hendene og form kusseboller. Pynt eventuelt med rosin om du ønsker det.
Stek på 160 grader i 25 -30 minutter.


Ifølge Wikipedia skal skikken med lussekatter skal ha oppstått i Tyskland på 1600-tallet.
Djevelen, da i form av en katt, ga barna juling, mens Jesus, i skikkelse av et barn, delte ut boller til alle snille barn.
For å holde den lysskye djevelen unna, ble bollene farget med lysende gul safran.
Jeg for min del er oppvokst med å gå lussiatog og mamma bakte alltid lusseboller.
Da jeg var barn hadde jeg lyst blondt hår ned til rumpen og dermed ble det gjentatte ganger jeg som var Lucia med lys på hodet.
Nå er det godt over ti år siden sist jeg gikk i tog, men lusseboller, det må jeg likevel ha hvert år. Jeg vokser aldri fra lussekattene!


Akkurat nå sitter jeg og gomler for meg selv.
Mmmm, så godt.
Da kan lussedagen komme! *Sancta Lucia, Sancta Lucia.*
Ha en strålende torsdag så lenge :grin:

Kristine

18 kommentarer
    1. Jaja, har bakt boller før 🙂 Takk for svar!
      Gleder meg til å prøve 😀 Lussekatter er så godt.

    2. Ida:
      Hei du 🙂
      Jeg leser masse oppskriftsbøker. Finner jeg en oppskrift jeg synes er spennende, prøver jeg meg på en sunnere versjon. Det skal sies at det ikke alltid blir vellykket på første forsøk 😉
      Vi laget pepperkake kalender og kun store pepperkakefigerer, da fikk vi vel rundt 30 stykker. Jeg vil tro at du får rundt 100 vanlige pepperkaker 🙂

    3. Hei Kristine:) du har så utrolig mange fristende oppskrifter, finner du på de selv? De sunne pepperkakene du la ut for litt siden, ca hvor mange brett blir det ut av oppskriften? 🙂

    4. Veronika:
      Gjør det Veronika:)
      Har du bakt boller før?
      Lussekatter skal ha omtrent samme konsistens som bolledeig, de blir litt klissete ja.

    5. Nam! Tror jeg må prøve disse 🙂
      Men jeg kommer nok til å bruke litt annet mel. Den skal bli “deigete” i konsistensen, eller? 🙂
      Gooood torsdag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg