FØRJULSTIDEN

Som dagene flyr unna i desember.
Jeg kan nesten ikke tro at det er mandag og bare to uker til julaften!


Jeg har hatt en rolig dag på besøk hos min familie i Hole.
Her blir jeg et par dager for å hjelpe til.
En av tingene jeg virkelig elsker å gjøre når jeg er på besøk, er å sette meg foran peisen og bare være i nuet.
Det gir mental velvære og overskudd!


I dag koste jeg meg foran peisen med en god bok proteinmocca, pepperkaker, appelsin og druer.
Proteinmoccaen laget jeg av 30 g mocca-protein og 1 ss kakaopulver som jeg blandet ut med 0,5 dl melk. Vann kan også brukes.
Ha så i vanlig svart kaffe eller instant coffee.
Jeg brukte 3 ts instant coffee og fylte på med varmt vann.
Rør rundt og server.
Prøv å dypp pepperkakene dine i proteinmoccaen – fantastisk godt!


Den siste uken har jeg fått flere mailen med spørsmål om hvordan jeg spiser i julen.
Desember er en måned full av fristelser.
Det er julebord, juleselskap, juleverksted, julekvelder, osv, alle fulle av kaker og mat.
Flere av dere har spurt om jeg virkelig kan spise pepperkaker og annet julegodt. Selvfølgelig kan jeg det!
Jeg velger selv hva jeg spiser!
Hovedsakelig spiser jeg som jeg gjør, da mesteparten sunt, mye frukt og grønt, fordi det får frem det beste i meg og gjør at jeg føler meg vel. Det er rett og slett da min kropp og hjerne fungerer optimalt. Men jeg er heller ikke vanskelig å be når det kommer til mammas bakst og andre juleslikkerier. Jeg er en sosial person og liker å nyte sammenkomster med det som hører med.
Desember er en gang i året. Denne måneden handler om å være sammen med de man er glad i og å nyte dagene.
Ja, jeg er opptatt i hva man putter i munnen. Men jeg mener også at det er rom for en sjokoladebit her og en pepperkake der. Det er snakk om en balansegang.
En sunn kropp og en god helse handler ikke om å være fanatisk. Blir du sykelig opptatt av kostholdet ditt, har du ikke lenger en sunn livsstil.
Det sies at det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som teller, men hva du spiser mellom nyttår og jul. Det er faktisk sant! Du blir ikke overvektig av noen utskeielser her og der i julemåneden. Du blir overvektig av et hverdagskosthold hvor du måned etter måned får i deg for mye kalorier og er i for lite aktivitet!
Start med sunn og god hverdagsmat og jevnlig aktivitet. Da har du større spillerom når det kommer til utskeielser.
Nyt førjulstiden :grin:

Kristine  

20 kommentarer
    1. Takk for svar, Kristine! Jeg skal prøve meg frem en gang til med oppskriften din! Satser på det blir deilige karameller på meg denne gangen 🙂

    2. marieboe:
      Ja, peis er fantastisk koselig. Når jeg flytter skal jeg virkelig investere i en peis!
      Det er viktig å finne den balansegangen, ja. Da er det prøving og filing som må til. God førjulstid Marie 🙂

    3. Henriette:
      Tusen hjertelig takk for en kjempe koselig kommentar Henriette.
      Håper du har hatt en herlig dag og at du får en hyggelig juletid 🙂

    4. momoiro:
      Jeg håper virkelig du får det til danne gangen 🙂

      Jeg bruker en hvit plastbolle, omtrent som denne
      https://www.google.no/search?q=hvit+plastbolle&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JFWnUqjjOOj9ygPMrYKgDQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1241&bih=566#facrc=_&imgdii=_&imgrc=nZNmWw-UWdesiM%3A%3BfdKQ8Nw1TgV-EM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mpx.no%252Fimg%252Fp%252F200%252F751134.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mpx.no%252Fk%252Fkc.aspx%253Fbn%253D10814%3B200%3B150
      Den har høy kant og er nok så stor, slik at inneholdet fyller bare omtrent 1/4 av bollen.
      Jeg blander alt i bollen og setter bollen inn 4 minutter. Tar den ut, rører om og setter den inn i 4 minutter. Tar den ut og ser ann konsistensen. Noen ganger er den ferdig da, andre ganger må den koke lenger. Som regel rører jeg rundt og koker noen minutter til. Til røren er blitt noe brunere og litt seig.
      Du kan ta å helle en dråpe av røren i kaldt vann. Blir den stiv, er karamellene ferdig.
      Om du koker i kjele er det viktig å røre konstant!
      Jeg krysser fingrende for deg 🙂

    5. Jeg har lyst til å prøve meg på den oppskriften din på karameller igjen og har et par spørsmål 😉
      Hva slags boller bruker du? Vet ikke om det er noe å si? Du setter altså bare mikroen på full effekt og kjører den i 8-10 minutter sammenhengde? Rører rundt og gjør det samme en gang til? Da er den blit tykkere og mørkere i fargen?
      Første gang jeg prøvde i mikroen ble den nemlig litt tykkere, men åpenbart ikke nok. Forsøkte meg på å koke det i kjele dagen etter, men det ble bare mer mislykka og resulterte i en kjele med fastbrent vikingmelk i bunnen 😛
      Har så lyst til å få til denne oppskriften 😉

    6. Det er så fantastisk å lese det du skriver!
      Kunne ikke vært mer enig! Du er et sunt forbilde for mange der ute <3
      Ønsker deg og dine en nydelig og fredfull jul!

    7. Så koselige bilder! Savner å ha peis, det er noe magisk med det 🙂 Elsker sosialt selv, å holde balansen der er noe jeg øver på – å verken overspise eller være fanatisk! Viktig å kose seg sammen, mat er jo viktig ingrediens i jula 🙂

    8. Ingrid:
      Jeg synes ofte tiden går så fort. Jeg vil ikke være den personen som plutselig er blitt 80 år, og ser tilbake på livet sitt og tenker at jeg skulle gjort det, jeg skulle gjort ditt. Livet handler om alle de små gode øyeblikkene. Det er de som fører til lykke.
      Ha en super dag Ingrid 🙂

    9. Pepperkakene og proteinmoccaen så bare heelt fantastisk ut! Aaah 🙂 Du er så flink til å ta vare på de gode øyeblikkene og sette av tid til deg selv og ditt. Kos deg og nyt den herlige førjulstiden fullt ut, Kristine! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg