BENØKT & GRYTE

Etter et par dager med hvile, var jeg veldig klar for en energifull og herlig benøkt i dag :grin:
Det er så utrolig herlig med de dagene man bare flommer over med energi og føler seg som den vinneren!
Som regel er det slik at 10 -15 prosent av treningsøktene er skikkelig gode, 10 -15 prosent er helt ræva og de resterende 70 -80 prosentene er helt greie.
Selvfølgelig er det ekstra gøy å trene de dagene man virkelig er i sitt ess. Likevel er vi nødt til å ha de mindre bra og de dårlige dagene for at vi skal kunne sette pris på de gode dagene.

Dagens benøkt så slik ut:
– Knebøy
4 sett * 6 -8 repetisjoner 
– Sumo markløft
4 sett * 6 -8 repetisjoner 
– Hack lift
3 sett * 10 repetisjoner 
– Leg extension
3 sett * 6 -9 repetisjoner, droppsett


I og med at jeg ikke er hjemme hos meg selv, men på besøk hos min familie, laget jeg middag til hele gjengen i dag.
Det er mye mer moro å lage mat til fem stykker enn kun til meg selv. Da kan jeg gjerne stå flere timer på kjøkkenet!
Og det har jeg gjort i dag. I tillegg til å lage middag, har jeg laget to sorter julekaker til mammas julebakst.
Jeg koser meg virkelig på kjøkkenet. Det er terapi for kropp og sjel!


Dagens middag ble en deilig vintergryte med potetmos.
Gryte er veldig enkelt og godt. Det er i grunn bare å kutte ingrediensene i biter og ha dem i en kjele. Deretter godgjør gryten seg selv.
Denne falt i smak hos alle, liten som stor!

Vintergryte, for fem
1 kg mørbrad eller grytekjøtt, 2 ss olje, 2 løk, 600 g gulrøtter, 1 sellerirot, 1 kålrot, 200 g sopp, 4 hvitløksfedd, 1 ss timian, 1 ts rosmarin, 4 ss tomatpure, 6 dl buljong og 1 dl rødvin (kan sløyfes)

Ha oljen i en kjele.
Tilsett finhakket hvitløk og løk i biter. Stek til løken er gyllen.
Ha så i grønnsakene i biter, kjøtt i biter og krydder. Stek til kjøttet har fått en fin farge.
Tilsett tomatpure, buljong og rødvin.
La det hele koke i minimum 30 minutter. Gjerne lenger. Jo lenger gryten står, jo bedre smaker den.
Et tips er å lage en stor gryte når du først er i gang. Da kan du enten fryse den ned eller ha gryte til middag og / eller lunsj dagen etter.


Potetmos

Poteter, creme fraiche eller kesam og hvitløk

Skrell potetene og skjær dem i biter.
Kok til de er møre.
Mos potetene sammen med creme fraiche og finhakket hvitløk.
Server. Håper det smaker!


Desserten ble noe så enkelt som en god frukttallerken.
Sharon, eple, plommer og kiwi.
Jeg får aldri nok frukt! :grin:
Ha en herlig kveld videre.

Kristine

20 kommentarer

Siste innlegg