JULEBISCOTTI

Julebaksten fortsetter!
Jeg er i et realt julemodus for tiden og lager den ene julekaken etter den andre.
Det er utrolig gøy både å bake og å smake :grin:
Er du godt i gang med julebaksten?
I dag laget jeg nydelige julebiscotti med appelsin og mandler.
Disse ble kjempe gode og sprø!
Perfekt kaffe- eller tekos.

JULEBISCOTTI
Ca 25 stykker

100 g mandelmel
20 g vaniljeprotein, kan erstattes med mer mel
50 g sukrin
1 ts bakepulver
1 ts fiberhusk
1/2 ts vaniljepulver, kan sløyfes
1 egg
2 ss kokosolje
2 ss revet appelsinskall
3 ss hakkede mandler

Bland sammen alle ingrediensene til en tykk og smidig deig.
Form deigen til en stor rektangel.
Stek i ovnen på 175 grader i 25 minutter.
Ta ut deigen og skjær den i “skiver”
Legg kakene med snittsiden opp og stek videre ved 100 grader i 20 minutter.
Ta ut biscottiene og snu dem med motsatt snittside opp.
Stek i ytterligere 20 minutter.
Avkjøl kakene på rist.


Du kan gjerne bytte ut appelsinskall og hakkede mandler med noe annet.
Hakket sjokolade ville vært godt. Eller kanskje gojibær og valnøtter?
Muligheten er mange, her er det bare fantasien som setter grenser!


Aller best nytes julebiscottiene med en god kopp kaffe.
Prøv å dypp biscottiene kaffekoppen – kjempe godt!
Ha en strålende kveld dere :grin: 

Kristine

27 kommentarer
    1. Takk for svar! Bakte de i kveld, de ble tålig gode i smaken, men deigen og det ferdige resultatet ble mørkebrunt på fargen, helt ulike dine! Brukte det “lysebrune” mandelmelet fra funksjonell mat, og akkurat samme ingredienser ellers også.. Merkelig! De hevte også mye mindre, til tross for en teskje bakepulver.. Jaja!

    2. Ja, forstår det 🙂 tenkte mer sånn generelt om forskjellig typer mat og hva de inneholder av vitaminer og mineraler 🙂

    3. ida:
      Hei du 🙂
      Da dette vil være veldig individuelt fra person, til person blir det vanskelig å skrive et innlegg om dette. Det er også noe jeg hjelper mine klienter med (jeg er personlig trener og kostholdsveileder), slik at det er en tjeneste de betaler for og det blir da feil og skulle hjelpe andre med det. Håper du forstår dette.

    4. Ranveig:
      Jeg synes sukrin har en kald eller isende smak, ja.
      Har du prøvd sukrin+? Denne liker jeg best, da er denne kalde effekten borte 🙂

    5. Frida:
      Ja, gjør det Ida 🙂
      Jeg har faktisk en flytende kokosolje. Om du ikke har det, vil jeg anbefale at du smelter den, ja 🙂

    6. Ingvild:
      Herlig å høre at du er godt i gang med både vellykkede og mindre vellykkede resultater.
      Tusen takk for koselige ord og ha en super dag 🙂

    7. De så gode ut!:) jeg er i gang med julebaksten vettu, både den med, og den uten smør, sukker og hvetemel:) I går lagde jeg kokosboller( du vet de luftige, fluffige greiene med sjokotrekk?) etter oppskrift hos kriweb og de ble virkelig en slager her i huset! Prøvde meg på peppermynte kuler og, men sukrinmelisen ga de en litt for isende smak:/ Jaja, søtt ble det hvertfall:)
      Kos deg videre i desember, og fortsett med å være sprudlende og inspirerende her på bloggen:)

    8. Hei! 🙂 Så fin blogg du har. Alltid så mye spennende innlegg og matoppskrifter. Hadde det vært mulig å skrive noe om hva slags mat man kan spise for å få i seg alt man må ha av vitaminer og mineraler? Eller kanskje du har skrivd om det før? 🙂 Sliter så innmari med å få i meg magnesium og kalsium, da jeg har melke- og hveteallergi.
      🙂

    9. Så flink du er! dette så veldig godt ut. Ser frem til fler oppskrifter i fremtiden 🙂

    10. Kristine:
      Biscotti er ganske harde, ja 🙂
      Vil tro de holder seg i hvert fall en måned i en kakeboks eller lignende 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg