BRUNEPINNER


God morgen skjønninger.
Jeg startet dagen grytidlig, kl seks i morges, med å bake brune pinner.
Som jeg har nevnt tidligere er pepperkaker min absolutt favoritt julekake. Det har nok noe med at disse bringer mange minner og er en god juletradisjon i min familie.
Brunepinner kommer som en god nummer to på min julekakeliste.
Jeg laget en gluten- og sukkerfri deig som ble både seige og karamellaktige. Kakene ble kjempe gode!
På toppen har jeg vanlig perlesukker da jeg synes det smaker best. Ønsker du en helt sukkerfri versjon, kan du bruke hakkede mandler eller sukringold isteden.

Brunepinner

100 g smør
4 ss sukringold
4 ss kanel
1 ts natron
50 g mandelmel
100 g bokhvetemel, eller annet mel
4 ss fibersirup, eller honning
1 eggeplomme

Pynt
1 eggehvitte
Kanel
Perlesukker, eventuelt sukringold eller hakkede mandler

Pisk sammen smør og sukrin.
Ha i eggeplommen og sirup.
Bland sammen bokhvetemel, mandelmel og natron.
Bland det tørre inn i det våte kna til deigen blir fast.
Del deigen i seks emner og rull de til fingertykke pølser som du legger på et stekbrett kledd med bakepapir.
Trykk de flate med fingeren.
Pensle med eggehvite før du strør over perlesukker / sukrin og kanel.
Stek på 200 grader i 8 -12 minutter.
Når du tar ut kakene skjærer du den på skår til smale pinner mens de fortsatt er varme.
Avkjøl på rist og oppbevar i en kakeboks.


Da er det bare å hive innpå!
I dag er det bare en uke til nissefar kommer på besøk.
Vær snill, smil mye og ta vare på de rundt deg.

Kristine

20 kommentarer

Siste innlegg