REFLEKSJONER

Jeg fikk en lang mail fra en nydelig jente i går. Det fikk meg til å tanke igjennom en hel del ting.
Vi er utsatt for enormt mange påvirkninger, meninger og krav.
Vi skal rett og slett være så himla perfekte!

Jeg skal være helt ærlig. Jeg kan være den første som rekker opp hånden og forteller at jeg er lett påvirkelig. Jeg har hatt store problemer med å føle at jeg selv duger, at jeg er god nok og å la presset utenfra ligge.
Jeg har slitt mye med flink pike på alle områder, spesielt når det kommer til utseende. Det er galt å være slank, det er galt å være trent, det er galt å ha litt ekstra fett på kroppen, uansett er det noen som hadde noe galt å si. Jeg fikk en følelse at det alltid vær noe feil med meg uansett. Dette har heldigvis blitt mye bedre de siste årene og jeg har jobbet for å føle at jeg er god nok, akkurat som den jeg er.

Noe jeg også har hatt store problemer med, er å prioritere meg selv. Jeg ser min egen verdi som liten sett opp mot andre. Jeg synes altså at alle andre fortjener mye bedre og mye mer enn det jeg gjør.
Jeg har innsett at akkurat dette er noe jeg må jobbe mer med. Derfor tok jeg kontakt med en coach rett før jul.
Det føles rart å si det, men jeg ser at om jeg vil bli bedre på dette området, må jeg få en hjelpende hånd. Thor Ole fra BedreResultater har allerede hjulpet meg mye på en avtale.

Det siste halve året har jeg satt mye av livet mitt på vent. Uten gå for dypt inn i mitt eget og min families privatliv, så har det vært mye sykdom, usikkerhet og vanskelige situasjoner. Jeg presset meg selv for langt! Jeg har satt det jeg selv ønsker å gjøre, på vent, fordi andre trenger hjelp og støtte. Midt oppi det hele har jeg glemt å ta vare på meg selv. Jeg har presset meg selv for hardt.
Dette føles i grunn flaut å innrømme, jeg har møtt på en liten smell. Dette er grunnen til at jeg nå har hatt nesten to ukers totalt treningsfri. Jeg har rett og slett følt meg mentalt og kroppslig sliten.
Målet mitt er at jeg skal kunne være mer tilstede i livet mitt og være en støtte for meg selv, ikke bare for andre. 2014 skal bli året jeg jobber sette meg selv først. Jeg er sjefen i min egget liv og skal styre skuten ut i fra deg jeg ønsker!

Jeg vet i grunn ikke om det kom noe nyttig ut av disse refleksjonene, det jeg vil frem til er at vi alle har områder vi må jobbe med og kan forbedre. Ingen er perfekte, uansett hvor perfekte de prøver å fremstille seg selv.
Noen ganger må vi være såpass tøffe at vi tørr å innrømme at vi har feil eller problemer. Og kanskje enda verre? At vi faktisk må ha hjelp for å finne en god løsning.
Ta vare på deg selv. Bry deg om deg selv. Vær din egen beste venn.

Kristine

19 kommentarer
    1. Vi har en bok på pensum i år som heter Påvirking, den er hovedsaklig til påvirkning i arbeidslivet, men den er utrolig godt skrevet. Annbefaler deg å lese den. Er skrevet av Robert Caldini.

    2. så flott å høre. jeg kjenner meg veldig godt igjen. som en trøst kan jeg fortelle deg at for meg har det hjulpet å bli eldre….:) nå tar jeg livet mer med ro og prioriterer beinhardt. og det er MEG først:) men, det tar jammen tid å lære seg og man faller stadig tilbake i gamle mønstre… Lykke til – du er på god vei og jeg blir så inspirert av bloggen din. Tusen takk for at du er den DU er:)

    3. Jeg synes det er godt å ese denne typen innlegg for å bli mint på at selv ikke du som spiser så mye sunt og er så flink til å trene er helt perfekt. Selv går jeg et fjerde år å videregående nå etter å ha blitt satt et år tilbake på grunn av sykehusopphold og psykisk sykdom. Jeg har hele tiden kjempet for å komme meg ut i studier så fort som mulig for å “ta igjen” de andre, men nå begynner jeg å se at et års pause fra skole kanskje kan ha noe for seg. Det er viktigere å ta vare på seg selv først enn å skulle oppnå noe med en gang. Jeg vil heller ha mulighet til å nyte studietiden enn å slite med meg selv gjennom en hel mastergrad for så å måtte jobbe med meg selv for å få psyken på plass i etterkant!

    4. Så fint og dypt, ærlig innlegg <3 Har erfart at man er til liten hjelp for andre når man ikke duger helt selv! Så det å sette seg selv først er ikke egoistisk, det er en mye større hjelp for andre når du da ftrår til med krefter! Du er gulle god og håper du finner din balanse <3

    5. Takk or at du deler, jeg sliter med det samme selv. Hvis jeg skal velge meg et nyttårsforsett må det være å bli snillere, og rausere med meg selv. Kos deg videre i jula, du er flott 😉

    6. I dagens samfunn skulle det bare mangle at vi ikke trenger en hjelpende hånd fra profesjonelle. De fleste kaller en spade for en spade, men når det handler om oss selv er det veldig lett å gå rundt grøten. Jeg mener ærlig og oppriktig at de sterke og de vise er de som innser sine mangler og er bevisst sine skadelige tanker. Disse menneskene tar skrittet videre ved å søke hjelp til å bli en bedre og sunnere utgave av seg selv!
      Jeg søkte hjelp for tre år siden og den dag i dag går jeg jevnlig til en psykolog. Om man vil kan man kalle det for litt “hjernetrim”! Selv om behovet var noe annet for tre år siden er det trygt og godt og bare opprettholde kontakten å møtes for å snakke om alt mellom himmel og jord!!
      Jeg ønsker deg alt godt og håper 2014 blir ditt år <3

    7. Godt å lese et ærlig og reflektert innlegg 🙂 Av og til føles det som om noen er supermennesker og trener hver dag og bare spiser sunt. Håper 2014 blir et supert år for deg! 🙂

    8. Takk for flott innlegg – du treffer spikern hos meg og, ved det du skriver. Kan ikke være til hjelp for andre om jeg ikke hjelper meg selv først! Er som med luftmaska på flyet – om du ikke tar den på deg selv før du hjelper noen andre, kan det ende med at begge forblir uten. Utrolig god prioritering! 🙂

    9. Hei! Det er så flott og så nyttig og fint at du deler dine refleksjoner, nettopp fordi vi alle sitter med de samme tankene, men ikke alle er så modige at de tør dele dem. Jeg er kommet et stykke opp i 30-årene, og tro det eller ei, på et tidspunkt slutter man faktisk å bry seg så fælt om alt og alle. Livet blir litt lettere, de viktige tingene som vennskap, kjærlighet, familie, EKTEHET kommer i fokus. Føler jeg fortsatt holder litt på fasaden, men lurer av og til på hvorfor jeg gidder. Uansett- det blir mer plass til de tingene som vi innerst inne gjennom livet har ønsket å gi plass til, og DET er kanskje noe av det fineste med å bli eldre. Ønsker deg en fortsatt god jul med dine kjære, klem fra en leser. (Som var på oppskriftjakt egentlig) Ps. Vil anbefale tv-serien GIRLS til alle dersom man skulle føle seg litt nede, morsomt og veldig ærlig, hehe.

    10. Vær snill med deg sjølv og ta vare på deg <3 Du fortjener alt godt! Ønsker deg en riktig god helg 🙂

    11. Fine refleksjoner. Godt du har kommet så langt at du kan reflektere over det! 2 uker treningsfri er ikke mye da, så slapp av 🙂 Du er knallbra! <3 God lørdag

    12. Et kjempe fint innlegg, og et godt mål!:-) Har sjæl hatt en real pause, og det er viktig en gang i blandt! Kjekt å lese at du tar tak i utfordringene dine, og gjør det du kan for å forbedre deg selv… Inspirerende å lese!

    13. Janne:
      Takk.
      Å hele tilden forbedre meg er det jeg lever for. Jeg vil alltid kunne bli litt bedre enn hva jeg har vært. 2014 blir mitt år 😉

    14. Marie:
      Det er opp til hver enkelt.
      Det er viktig å kunne ta treningsfri uten å få dårlig samvittighet eller abstinenser.
      Likevel er det ikke nødvendig med ukesvis med treningsfri. For min del har lysten vært helt borte, så vel som energien og motivasjonen. Selv om hodet mitt noen ganger har hatt lyst til å trene de to siste ukene, har kroppen min sakt nei. Da er det bedre å holde igjen og la kroppen få hente seg helt inn.
      Å kunne skille hva kroppen mener og tankene mener er viktig, men det er altså ingen fasit. Det er opp til hver enkelt 🙂

    15. jeg synes du er så tøff som tørr å være ærlig. det er ingen skuffelse å ha feil eller mangler. det er en styrke å se dem og jobbe med dem =) bra kristine =)

    16. Så godt å høre deg si dette, et nydelig og ærlig innlegg som jeg selv kjenner meg godt igjen i! Jeg kjenner igjen smellen du snakker om, har gått på en selv… Føler du at totalt treningsfri er hensiktsmessig? Jeg mener, jeg synes det er utrolig gøy å trene, får abstinenser om jeg ikke trener og/eller går tur i løpet av en dag. Blir det riktig å tvinge seg til treningsfri da?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg