LETT MAT

Hei dere!
Håper dere alle har hatt en fantastisk start på det nye året.
Vi er altså så privilegerte og heldige at at helt nytt år ligger foran våre føtter. Det er nakent og bart, og venter på din berøring.
Isteden for å sitte og se på at dagene går, grip mulighetene – tro på fremtiden!

For min del har jeg masse jeg har lyst til å gjøre i år og har lyst til å gripe alle muligheter og mål!
Jeg har lett for å bli for overambisiøs.
Jeg må rett og slett ta meg selv i nakken og forstå at jeg kan ikke gjøre alt på en gang og huske at hverdagen aldri går helt etter planen. Det er viktig å ha mål og drømmer, men det er vel så viktig å ha tid til å nyte veien underveis til målet. 


I dag var det godt å komme tilbake til hverdagen.
Jeg har kost meg masse i julen og sitter nå stappmett og fornøyd – klar til å sette i gang med gode rutiner.
Både dagens middag og dessert ble av det lettere slaget.
Thai-kyllinglår med salat og frukt- og bæris.
Dette er mat som er både lett å lage og lett å fordøye!


Thai-kyllinglår
Bruk gjerne økologisk kylling fra for eksempel Stange.
Bland sammen soya saus, finhakket chili, hvitløk, ingefær og vårløk i en skål. Ha det over kyllingen.
Stek dem på 175 grader i 1 time.
Server med en frisk salat – jeg brukte spinat, mais, cherrytomater, rødløk og agurk, og gjerne kokt quiona, potet eller lignende om du ønsker det.
En enkel og veldig god måte å servere kylling på.


Frukt- og bær is
Ha 1 frossen banan, 2 håndfulle frosne bringebær (eller andre bær), ca 150 g, 15 g jordbærprotein (kan sløyfes), 1 eggehvite og 0,5 dl vann i en blender eller foodprosessor.
Jeg bruker min RAW blender – den fungerer til absolutt alt!
Kjør til en jevn softismasse.
Jeg tilsatte i tillegg litt ekstra smak, 2 ss rått kakaopulver og 1 ss limesaft.
Utrolig godt!
Ønsker du en søtere versjon, kan du for eksempel tilsette sukrin.
På toppen har jeg kakaonibs.


Da ble magen og smaksløkene fornøyde i dag også, til tross for lett mat og null sukker. Sunt er virkelig godt!
Ha en riktig så fin kveld videre :grin:

Kristine

18 kommentarer
    1. momoiro:
      Ja, du baker masse deilige har jeg sett!
      Tusen takk. Du inspirer meg også 🙂
      Ha en super duper helg 🙂

    2. Linda Marie Stuhaug:
      Å, så gøy! Da blir det mye spiralizert mat fremover kan jeg tenke meg!
      En blender er jo mye mer anvendelig enn en spiralizer, den kan jo brukes til alt! 🙂

    3. Godt Nytt År, Kristine! 😀
      Jeg er innom bloggen din daglig og lager ofte mat inspirert av dine oppskrifter!
      Takk for mange gode oppskrifter i 2013. Ser frem til å følge bloggen din og bli inspirert i 2014 også!
      God helg!

    4. jeg også har lyst til å få til alt på det nye året. Men har likevel noen mål som står foran noen av de andre : D Å det SKAL jeg få til. hehe.
      staheten og motivasjonen er i allefall på topp i starten av dette året, og ting kan virkelig ikke bli bedre akkurat nå! 😀
      Godt nyttår frøken! 😀

    5. heisann:
      I følge et oppslag i VG får du også kreft av gulrøtter.
      Du må ikke tro alt du hører, det er svært mye tull ute å gjør. Likevel må du huske at kroppen din trenger et bredt spekter av næring – vitaminer, mineraler, fiber, fettsyrer, osv. Det er viktig å få i seg mer enn protein og melk 🙂

    6. hallo! jeg har i det siste blitt helt betatt av sjokolade-proteinpulver og melk, er fantastisk, og spiser svært mye proteiner. Men plutselig har jeg fått høre at for mye proteiner kan føre til kreft?? Vet du noe om dette?!

    7. Så godt ut! Er digg med noe lettere mat etter jula. Føler jeg har ribbe som tyter ut ørene XD Bare det å bytte julebrødet med vanlig brød var digg.. hehe. tror vi skal ha kylling i morgen ^^

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg