KNASK

De tørkede frukt- og nøttemiksene som fås kjøpt i butikken, inneholder stort sett tilsatt sukker, salt og oljer.
Jeg har derfor laget mine egne knaskemikser :grin: En versjon med tørkede frukter og bær, og en versjon med nøtter og frø.
Alle ingrediensene er kjøpt på iHerb.
De hjemmelagde miksene er ikke bare sunnere, de er også rimeligere enn de du får kjøpt i butikken her.
Bruker du koden OKE701 får du i tillegg 5 – 10 $ i rabatt.
Jeg har linket til alle produktene, slik at du kan se hvilke jeg bruker.


Frukt- og bær- knaskemiks:

Gojibær
er supermat og inneholder alle de essensielle aminosyrene (essensielt betyr at kroppen ikke kan produsere det selv og at vi må få det tilført gjennom kosten), 21 mineraler og en rekke vitaminer og karotenoider.
Frysetørkede blåbær
er spesielt rik på antioksidanter som kan beskytte mot flere typer kreft og hjertesykdommer.
Frysetørkede bringebær
er spesielt rike på antioksidanter, som blant annet hjelper kroppen ta knekken på de frie radikaler som kan ødelegge cellene våre, i tillegg til E-vitamin og ellagsyre.
–  Inkabær
inngår i kategorien supermat og inneholder karotenoider og bioflavonoider (også kjent som vitamin P), i tillegg til å være en god kilde til C-vitamin, som blant annet har i oppgave å delta i dannelsen av kollagen i bindevevet vårt, A- og flere B-vitaminer.
Mango
er rik på A-vitaminet betakaroten, som blant annet kan bedre mørkesynet og sikre normal celledeling, og C-vitamin som er en kjent antioksidant.


Nøtte- og frø- knaskemiks:

Mandler
anses for å være en av de beste kildene til E-vitamin, som blant annet stimulerer immunforsvaret vårt, og inneholder også mye B-vitaminer, kalsium, kalium og jern.  
Cashewclusters
Cashewnøtter er rike på B -vitaminer, som blant annet er nødvendig for kroppens forbrenning og energiproduksjon, i tillegg til E-vitamin.
Kakaonibs er en superfood og inneholder ekstremt mye antioksidanter, som beskytter oss mot blant annet hjerte- karsykdommer, og inneholder et stort spekter av vitaminer og mineraler.
Peanøtter
inneholder mye antioksidanter, sink, som er nødvendig for funksjonen til omtrent 70 av enzymene vi har i kroppen, magnesium og er en god proteinkilde.
Pistasjnøtter
er spesielt rike på antioksidanter, som vi vet beskytter mot en rekke sykdommer, og inneholder også mye fiber, B-vitaminer.
– Solsikkekjerner
har et høyt innhold av flerumettede fettsyrer, vitamin-E, magnesium, som blant annet er nødvendig for nerve- og muskelfunksjonene i kroppen, i tillegg til jern og sink.
Gresskarkjerner
er svært rike på antioksidanter og lipoproteinet squalen, som er byggesten for kjønnshormonene våre.

Du trenger selvfølgelig ikke alle ingrediensene for å lage en knaskemiks. Du kan også bruke andre ingredienser, som tørket banan, ananas, valnøtter, pekannøtter, chiafrø, osv.
Lag en knaskemiks av det du liker best og har tilgjengelig.
Oppbevar knaskemiksene i lufttette bokser eller små porsjonsposer.
Dette er super energimat, enten man har lyst på noe godt, trenger et energiboost, et lettvint mellommåltid eller er småsulten.
Vitaminer og mineraler er livsviktige for oss. Da er det supert å kunne knaske i seg noe godt som samtidig gjør godt for kroppen!

Kristine 

18 kommentarer
    1. Okay. Takk.
      Er det fordi det du lagar skal bli stivare at du tek ut plomma, eller er det fordi du ikkje vil ha med visse næringsstoff? Og kva er evt. skilnaden på næringa i kvita og plomma?
      Og så lura eg på litt til. Kjem sikkert til å spørja meir fordi eg har blitt litt meir nyskjerrig på slike helsekostprodukt etter at eg nyleg flytta på hybel for meg sjølv. Spørsmålet gjeld proteinpulver. Kor mange forskjellige typer har du i skapet ditt? Og når (anledning) brukar du dei forskjellige typene? Kven anbefalar du? Og kva slags (ein med vanilje- og ein med sjokoladesmak) Stevia søtningsliquid frå iherb anbefalar du? Veit du har bl.a. bruka ein med sjokoladesmak i proteinkaffien din.
      Nyttig side! I dag prøva eg ut oppskrifta du for ei beite tilbake har lagt ut. Nemleg Quesadilla. Det smaka godt! Sett bort frå at eg hadde krydra litt lite, så det var dårleg med smak, men elles fall det i smak! Seinare skal eg prøve meg på å lage sjokolademuffins, som du óg har lagt ut for ei tid tilbake! 😀

    2. Ine:
      Tusen hjertelig takk Ine. Jeg setter kjempe pris på dine ord, de trengte jeg i dag 🙂
      Håper du har hatt en fin uke så langt og at du får en fantastisk dag 🙂

    3. Åsne:
      Pisker eggedosis, tilsetter det i omelett, lager vaniljesaus eller gir det til kattene. Av og til kaster jeg dem også.

    4. Siri C:
      Jeg har en infeksjon som har slått meg ut, dessverre. Pluss diverse andre ting. Håper snart å komme sterkere tilbake 🙂

    5. Kristine, du er litt stille om dagen. Du har sikkert mye på planen 🙂 håper uansett alt er bra med deg!

    6. Hei! Har et spørsmål angående trening. Om jeg vil gå ned i fettprosent, hvordan bør jeg trene? Superset med styrke og kondisjon utenom? 🙂

    7. Hei!
      Eg lurar på kva du gjer med alle eggeplommene som du skil frå kvita i dine oppskrifter?

    8. Jeg pleier å kjøpe usukrede varianter på helsekosten, men det er jo veldig dyrt. Jeg skal bruke iHerb mer fremover, takk 🙂

    9. det var sååå smart kristine =) de frysetørkede bærene har jeg allerede masse av. de er så gode og saftige =)=)

    10. Jeg har vært fast leser av bloggen din i noen år nå, men er alt for lite flink til å legge igjen spor etter meg. Du er utrolig inspirerende og positiv, Kristine! 🙂 Innleggene dine er alltid så informative og flotte! Dette likte jeg spesielt godt. Håpe du får en fantastisk uke <3 Klem!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg