BEHANDLING MOT NYE MÅL


I dag hadde jeg min første ordentlige avtale med Klinikk for Alle på Høvik.
Klinikk for Alle er landets største kjede for behandling av hodepine / migrene og muskel- og skjelettplager.
Kjeden består av 13 klinikker med fokus på tverrfaglig behandling og bred kompetanse med blant annet ernæringsfysiologer, kiropraktorer, osteopater, fysioterapeuter, akupunktører, muskelterapeuter, naprapater og leger.
Da jeg ble spurt om jeg ville være med på laget til Klinikk for Alle, var jeg først interessert i å få vite hva som skiller akkurat denne kjeden fra andre konkurrenter og hva deres visjon er.
Jeg fant fort ut at Klinikk for Alle og min bedrift HelseGlede, har mye til felles.
Klinikk for Alle’s visjon går ut på at deres pasienter skal oppleve å få et bedre liv ved å benytte seg av klinikkens tjenester. De mener at god behandling er tilpasset den enkelte og at man må ha en helhetlig behandling for at du skal føle deg frisk og energisk.
Som personlig trener og kostholdsveileder er dette mye av det samme som jeg står for. Mine klienter skal også få et bedre liv ved å bli litt sunnere og sprekere. For at du skal få et bedre liv, eller oppnå HelseGlede, er det nødvendig med tilpassing og oppfølging. Som jeg har nevnt flere ganger før; det hjelper ikke å trene, om du ikke spiser sunt eller tar være på psyken din. God helse er et stort aspekter med kropp og sjel, innvendig og utvendig, fysisk og psykisk.


Etter å ha besøkt flere klinikker og gravd i deres visjon, kan jeg nå med stolthet fortelle at jeg har inngått et samarbeid med Klinikk for Alle.
Ekstra stas er det da deres nyoppussede og freshe klinikk på Høvik ligger rett ved E18, ikke langt unna der jeg bor.


I dag hadde jeg altså min første avtale med kiropraktoren Bjørn Terje Bratt.
Først og fremst kartla vi mine problemområder og satte oss mål med behandlingen.
Som flere av dere allerede vet, har jeg flere skavanker og skader etter en fortid med alvorlig spiseforstyrrelse.
Mine to behandlingsmål de neste tre månedene er å forbedre min kroniske benhinnebetennelse slik at jeg endelig kan løpe litt igjen – løping i det fri er fantastisk, samt å jobbe med hoften min, jeg har tidligere røket en muskel i hoften, som blant annet gir smerte og gjør at jeg ikke har god nok bevegelsesutslag til for eksempel å trene knebøy. 
Skadeforebygging og hverdagslig funksjonalitet er også viktig.

Jeg tror ikke på quick fixes. Derfor ble jeg veldig overrasket da hoften min fikk betydelig bedre bevegelsesutslag etter bare ti minutter med behandling. Det gjorde heller ikke vondt å verken gå eller stå etterpå. For en herlig følelse!
Jobben er selvfølgelig ikke over enda. Problemet skal ikke bare løses her og nå, men holdes ved like over tid.
Jeg skal tilbake allerede på onsdag. Da med fokus på benhinnebetennelsen.
Dette blir spennende :grin:
Nå kan jeg endelig se for meg at det blir mulig å gjennomføre et maratonløp i fremtiden, noe jeg har hatt lyst til lenge!


Jeg slenger med et mattips når jeg først er innom.
Til middag laget jeg nemlig en super rask og kjempe god asiatisk fiskewok.
Appelsin og eple hørte også med.


Dette er gjort på knappe fem minutter.
Selv om det ser noe fargeløst ut, er det en real smakskombinasjon!

Asiatisk fiskewok
Ha olje i en panne. Jeg brukte sesamolje, men du kan bruke annen olje du har tilgjengelig.
Tilsett en liten gul løk i terninger, sammen med ett finhakket hvitløksfedd og omtrent en centimeter finhakket ingefær.
Stek et minutt før du har i fisk og champinjong. Jeg brukte sei. Du kan gjerne bruke annen hvit fisk, kyllingstrimler eller tunfisk.
Tilsett så 1 spiseskje med red curry paste, 1 spiseskje sweet chili saus, saften fra en halv lime og en liten klype sukringold.
Stek to til tre minutter til fisken er ferdig.
Rør inn cherrytomater rett før servering.
Nyt alle de deilige smakene!

Håper du har hatt en super start på uken.
Vi er inne i uke seks allerede. Som tiden flyr!
La denne uken bli den beste på lenge :grin:

Kristine  

14 kommentarer
    1. Andrea:
      Så fantastisk Andrea! 🙂 Det er jo helt herlig! Jeg ble utrolig glad av å høre historien din. Det å gå fra å være så syk, til å bli friskmeldt i hele kroppen er utrolig. Husk at du også har gjort en enorm innsats. Det er ikke bare de rundt deg, men du har gjort mye selv også. Vær stolt av det du har fått til 🙂

    2. Else:
      Hei Else.
      Det blir veldig vanskelig å skrive et innlegg om dette for det er helt individuelt.
      For at du skal trene for maksimal ytelse og resultat må dette opplegget spesialtilpasses akkurat deg og det du ønsker å prestere mot.

    3. Tonje:
      Så herlig at du har funnet en metode som fungerer for deg 🙂
      Og takk for tips. Jeg skal prøve behandlingen først og se hva som skjer.
      Jeg har lagt helt bort løpeåneden, fordi jeg fikk beskjed om at jeg måtte slutte om jeg ikke hadde vondt. Nå håper jeg inderlig at jeg kanskje kan løpe litt igjen 🙂
      Ha en god dag 🙂

    4. Hei! Jeg lurte på om oppskriftene du legger ut, hvor mange personer er dem beregnet for og om du kunne skrive det med i oppskriften?? 🙂

    5. Lykke til med behandling og opptrening. 🙂
      Kronisk beinhinnebetennelse er noe drit. Selv har jeg vært plaget med det over halve livet og har gått fra å ha smerter døgnet rundt med forverring bare ved lett gange, til å kunne løpe flere ganger i uken. 😀 Det som har fungert for meg er belastning etterfulgt av ise ned og massere rett på + resten av leggen + under føttene. Belastningen startet naturlig nok med gange, da i skogen for mykt underlag, og såpass lange turer at det gjør (sagt rett ut) grisevondt på tilbakeveien, deretter rett hjem for egenbehandling. Det tok vel 1-2 måneder med dette før jeg kunne begynne med gå-løp og etter ca. 3 måneder kunne jeg løpe 3-5km flere ganger i uken. Ved regelmessig trening, løping og belastning trenger jeg ikke lenger massere leggene etter løping. Men nå som jeg har vært inaktiv og ikke en gang gått særlig pga sykdom i en måned så er det på’n igjen med ise ned og massere, men det tar kun 1-2 uker og komme tilbake der jeg kan løpe flere ganger i uken uten problemer. Behandleren din vil sikkert være uenig i denne fremgangsmåten, men jeg har sett utallige behandlere og prøvd det meste. Men belastning til det gjør vondt etterfulgt av egenbehandling er det eneste som har fått meg til å kunne løpe igjen. Så I’m happy! 😀

    6. Hei Kristine!
      Jeg lurte på om du kanskje kunne skrive et innlegg om hvor mye en burde trene for å få best ytelse og resultat. Jeg er en seksten år gammel jente, og har hørt mye rart, men bare fra foreldre og andre som egentlig ikke har noe særlig kunnskap rundt dette! Håper du har mulighet til å svare!
      Varme Hilsener fra Else

    7. Jeg har vært i ukentlig behandling hos kiropraktor, osteopat, fysioterapaut og massør hos klinikk for alle i 1,5 år nå (heldigvis ikke alle samtidig), og endelig har jeg faktisk blitt friskmeldt i hele kroppen! Det var noe jeg aldri hadde håpet på etter mange måneder sengeliggende (anoreksi hos meg også) og sterk angst som hadde gjort meg så stiv at jeg hverken kunne sitte på en stol eller åpne munnen over en spiseskje. Nå biter jeg epler og sitter på stoler alt jeg vil, og til og med kneskaden som jeg har hatt siden barndommen er mulig å holde i sjakk!
      Det beste med behandlingen tror jeg må være at jeg fikk råd til hvordan jeg skulle løse opp i de forskjellige låsningene selv med en gang de kom, så nå vet jeg at med en gang jeg er låst i nakken skal jeg trene bryst og hvis hofta låser seg er jeg pent nødt til å løpe meg en tur 🙂 trening er medisin – sålenge man har lagt grunnlager først 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg