BROWNIE MED PEANØTTGLASUR

Jeg og PØ har hatt, og har fortsatt, House of Cards maraton i dag.
Det er nesten litt flaut å si høyt; vi er snart ferdig med sesong to. Det vil si at vi har stirret på tvkassen en del timer denne helgen!
For de av dere som ikke har oppdaget denne serien, sjekk den ut! Jeg blir sjeldent hektet på noe som går på tv. House of Cards derimot, den har tatt meg med storm!


Jeg måtte etterhvert bake noen godsaker som vi kunne knaske i oss.
Resultatet ble denne fantastisk gode fudgy black bean browniesen med peanøttglasur.
I følge PØ er det noe av det beste jeg har bakt på lenge. Og jeg er enig!
Kaken ble rik på sjokoladesmak og utrolig saftig. Kjempe god.
Du kan selvfølgelig droppe peanøttglasuren om du ønsker det. Kaken er mer enn god nok i seg selv.
Jeg vil likevel anbefale deg å gå for glasuren. Peanøtt og sjokolade er en uslåelig kombinasjon!
Håper du lar deg friste.
Mmm…

FUDGY BLACK BEAN BROWNIE BROWNIE MED PEANØTTGLASUR

Brownie
100 g sukringold, eller sukrin
60 g kakaopulver
30 g mandelmel
1 ts bakepulver
1/2 ts kaffepulver, kan sløyfes
1/2 ts salt
1 ts vaniljepulver
1 egg
0,5 dl melk
250 g svarte bønner, kikerter eller kidney bønner
2 ss kokosolje, eller smør

Skyll bønnene godt under kaldt vann.
Mos dem med en stavmikser. Ha så i kokosolje, melk og egg.
Bland sammen de resterende ingrediensene og ha over i bønnemiksen.
Ha røren over i en form, jeg brukte en form på 20 *25 cm.
Stek på 175 grader i 15 minutter.
La brownien avkjøles i formen.

Peanøttglasur
50 g peanøttsmør
3 ss peanøttmel, eller mer peanøttsmør
1/2 ts salt
2 ss yacon sirup, eller annen søtning

Bland sammen alle ingrediensene og smør over kaken.


Denne kaken er en real fest i munnen!
Håper den faller i smak.
Nyt og kos deg :grin:

Kristine

31 kommentarer
    1. Eva:
      Så utrolig fantastisk å høre Eva. Det varer virkelig et bakehjerte.
      Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord. Det setter jeg pris på 🙂

    2. Elisabeth:
      Tusen hjertelig takk for en kjempe koselig tilbakemelding Elisabeth. Det setter jeg virkelig pris på 🙂

      All bakst med bønner kan lagres, ja, og holder seg saftig. Best blir de hvis de pakkes inn og oppbevares i kjøleskapet 🙂

    3. Hei Kristine,
      Jeg må bare først si at jeg er en stor fan av bloggen din! Elsker at du legger ut så mangen oppskrifter på litt sunnere varianter av helgekosen 🙂 samt lunsj/middag/snacks oppskrifter selvfølgelig.
      Jeg lurte bare på om at disse kan lagres i en boks på benken eller i kjøleskapet, og ikke kun spises med en gang? Er de gode dagen etterpå at de er blitt lagd?
      Tusen takk ^^

    4. Okei!!! Jeg lagde denne i går, og det er hands down den beste kaken jeg har spist. Syntes den slår “normal” brownie med masse sukker, fordi denne er mye lettere, og man blir ikke kvalm hehe 🙂 Jeg brukte kidney bønner, og hadde ikke egg, men dette gikk helt fint! Også et stort pluss på grunn av næringsinnholdet!! TUsen takk for en så flott og god oppskrift!!

    5. Hei 🙂 Prøvde meg på denne I går. Fulgte oppskriften til punkt og prikke.
      Men det smakte alt annet enn brownies:). Hadde til og med oppi mer sukrin gold enn det som stod.
      Hva kan jeg ha gjort feil???. Den ser jo utrolig god ut :). Peanuttglasuren blei bare en klump. Som var umulig å smøre utover. Varmer du opp glasuren først??? 🙂 Mvh LIne 🙂

    6. Helt hektet, blir vel et lite maraton i morgen kveld 🙂
      Det ble brownie og den falt i smak hos både meg og en som ikke er vant til proteinbakst. Vi glemte den derimot i ovnen så ble det god sjokoladekake i stedet, hehe.
      Ha en fin kveld videre, søte deg!

    7. Åh, vi hadde House of Cards maraton som Valentines-date. Genial serie altså! Så ut som den ble enda bedre med nydelig brownie og peanøttsmør 🙂

    8. Jeg sitter akkurat i dette øyeblikk og ser på serien nå! Skjønner godt dere er hektet, er selv kun på episode 7 i sesong 1 🙂
      Kaken skal muligens også testes i morgen, vet om en kar som blir veeldig glad om jeg lager denne i hvert fall 😀

    9. Det beste jeg har sett på lenge. Du ser at den er fudgy og mørk. Jeg skal lage denne i morgen. Takk 🙂

    10. Nam! Satt akkurat å fantaserte om brownie så er allerede i gang med å teste ut oppskriften 🙂 Kos dere med marathon, er lovt å ha noen daffe dager innimellom :))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg