DET SUNNE KROPPSIDEALET

Kroppsidealene har forandret seg utrolig de siste 80 årene.
Vi hadde Marilyn Monroe med kvinneformer, deretter kom sylslanke modeller. Nå er det sterk og veltrent som gjelder.

Jeg må si at jeg foretrekker styrke og utholdenhet, og jeg synes for øvrig ?Strong is the new skinny? er et bedre kroppsideal enn catewalk modellene.
En strek og utholdende kropp fungerer godt i hverdagen. I dagliglivet bruker vi dette konstant. Om du skal løfte på gymmet eller bære handleposer hjem fra butikken. Om du skal løpe i skogen eller spurte etter bussen. Med god kondisjons og styrke blir altså hverdagens utfordringer enklere.

Det å føle seg sprek og i god form, det at du er den beste du, gir også en god selvfølelse, samtidig som det sier noe om deg som person. Det forteller at du er i stand til å utføre hardt arbeid og at du tar helsen din på alvor.

Husk likevel at kroppsideal, trening og mat skal være en glede.
Selv om sterk og utholdende er et godt kroppsideal, er det ikke et ultimatum og det er aldri sunt å bli for opphengt i kroppen.
Du skal ta vare på deg selv for å vise kjærlighet til den du er, fordi du liker deg selv og du gjør deg godt. Ikke fordi du streber etter et spesifikt ideal.

Fokuser på helse og velvære uavhengig av idealene.
Du skal føle deg vel, frisk og sunn!
Sunnhet kommer innenfra.

Spør du ti forskjellige mennesker hva sunnhet er, vil de trolig komme med ti forskjellige svar.
Sunnhet er for meg å være den beste versjonen av meg selv. Til tross for kroniske sykdommer, en hektisk hverdag eller en virus infeksjon.
Det handler om å løfte deg selv opp til den beste utgaven av DEG!
Ta vare på din kropp og ta enda bedre vare på din psyke.

Kristine  

21 kommentarer
    1. Marianne Monsen:
      Den skal bære oss hele livet, men vi skal også bære den. Det er viktig at det går begge veier og at vi elsker oss selv på veien.

    2. Tuva:
      Jeg setter veldig pris på din tilbakemelding.
      Jeg håper også du ser at jeg langt fra alltid lager sunnufiserte ting, jeg spiser både sukker, hvetemel og is om jeg føler for det (smør bruker jeg jo i mye bakst). Jeg er opptatt av å vise det jeg har jobbet for å oppnådd, for jeg har gått fra å hate kroppen min så intenst at jeg skader den og skjærer i den med vilje, til å nå kunne stå frem å være stolt av den jeg er – fra topp til tå, til tross for at jeg fortsatt langt fra synes jeg er perfekt.

      Jeg skjønner hva du mener. Gi meg gjerne noen tips til hva du ønsker jeg skal gjøre. Jeg håper også du kan se det fra min side.

    3. Anna:
      Det er vel helt opp til hver enkelt. Veldig mange reagerer på melkeprodukter og spiser det ikke av den grunn. Jeg har like stor respekt for alle, selv om de gjør forskjellige ting.
      Men du er inne på noe. Vi skal ikke fortelle andre hva som er riktig for den. Det å lytte til sin egen kropp, er den eneste måten å finne svaret:)

    4. Ane:
      Det beste tipset jeg har til deg Ane, er å oppsøke en psykolog. Jeg vet at mange ser på det som et nederlag å trenge hjelp utenifra, men det er virkelig ikke det. Jeg har selv vært der. Det er så viktig å ta roten ved problemet og ikke la det utvikle seg videre. Livet er så mye mer og bedre om du er glad i den du er. Ta vare på deg selv 🙂

    5. fint sagt. Jeg vet du leser en del utviklingsbøker- har du tips til litteratur i denne stilen som du skriver om her? Jeg sliter sånn med å stelle godt med meg selv. Har superjobb, trener hver dag, bor fint på Frogner og det meste jeg drømte om, allikevel misliker jeg meg selv så til de grader.
      Likte meg selv bedre da jeg var 5 kg. fett tyngre, student og i det hele tatt mindre ambisiøs. Blir aldri bra nok, ta gjerne imot tips til gode bøker 🙂 Og da ikke av typen Helvetesuka osv. som bare skal ha en til å gi jernet ENDA mer :p

    6. Til Sofia: Virkelig? Er brunost midt i uken usunt? Er brunost usunt? Bestefaren min hadde BRUNOST på BRØDSKIVA med ekte SMØR under hver eneste dag, og drakk vanlig melk til. Han ble 107 år gammel og gikk fjellturer helt til han var 103. Skal du virkelig gjøre brunost usunt? Jeg står for at et friskt hode som kjenner sin egen sunn og metthet, med en kropp som fungerer som den skal, klarer selv å kjenne etter hvilken type og hvor mye næring en behøver til en hver tid. Det er ikke før folk begynner å forklare oss hvor mye, hva og når vi skal spise at vi forstyrrer kroppens egen evne til å regulere mat og næring selv.

    7. jeg er ikke enig tuva. kristine viser lørdagsgodt og brunost midt i uken. noe som ikke er sunt. hun tar også støtt treningsfri, lytter til kroppen og har en sunn kropp. andre blogger om dietter, faste treningsplaner og alt må være perfekt. der er ikke hun.

    8. jeg er enig i alt du sier, men samtidig føler jeg at på bloggen så kan du framstå som en person som nettopp ønsker å oppnå dette umulige idealet.. Kanskje er det fordi du alltid lager “sunnifiserte” retter, og verken bruker smør eller sukker.. Det er det som får innlegget til å ikke virke helt troverdig. Du er også opptatt av å vise musklene(kanskje mer tidligere), og dette mener jeg IKKE er sunt og fremmer ingen god tankegang.. Jeg håper du forstår at det ikke er meningen å være slem, men jeg ville bare få sagt dette. Og Kristine, jeg synes ellers at du virker som en herlig person!!

    9. Det er så sant det du skriver her. Det er viktig å løfte seg selv opp i en hektisk hverdag, og det er viktig at man trener fordi man vil og ikke fordi man føler man “må” fordi alle andre gjør det. Det ER så viktig å ta vare på kroppen mens man kan, den skal tross alt bære oss hele livet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg