POMELO

Hei og god mandag dere!
Håper du har hatt en fin start på uken. Om ikke blir forhåpentligvis morgendagen bedre!


Jeg synes dagens ord var så fine.
Vi mennesker er veldig flinke til å leve i fortid eller fremtid.
Vi glemmer at vi faktisk lever i dagen i dag. Her og nå!
Uansett hva som har skjedd tidligere og hva som skjer fremover, det er i nuet du lever.
Hver dag, hver time, hvert minutt og hvert sekund er helt spesielt og unikt.

Jeg vil tro de aller fleste av dere som leser min blogg, er opptatt av trening, helse, kosthold og / eller matlaging.
Det svært mange glemmer er at helse er en helhetlig ting. Det er mer enn hva vi spiser og hvor aktive vi er.
Det handler vel så mye om å være tilstede i sitt eget liv og med kropp og sinn i balanse. Kun da vil en oppnå HelseGlede.
Dette startet med å innse at hvert minutt har sin egen spesielle egenvekt. Få fortiden ut av fremtiden og å leve i nuet.
Akkurat nå er faktisk det eneste øyeblikket du har kontroll over!  


Det er kjøttfri mandag i dag og jeg hadde lyst på pizza!
Da ble det en hvit og deilig blomkålpizza.
Jeg har tidligere lagt ut oppskriften på blomkålpizza tidligere her.
I dag gjorde jeg et par endringer og den ble enda bedre!

Hvit blomkålpizza
1 blomkålhode, 2 egg, 6 ss sesammel (eller annen mel), 0,5 dl melk, 1 ts salt, 3 ss revet parmesan (kan sløyfes)

Ha blomkålen i en foodprosessor til du har små biter. Eventuelt kan du rive den.
Bland i de resterende ingrediensene.
Lag en runding på en bakplate og stek på 20 -25 minutter nederst i ovnen på 225 grader.

Hvit fyll
4 ss revet parmesan, 100 g gresk yoghurt eller kesam, 50 g philadelphia, 1 hvitløksfedd
Squashskiver, paprika i skiver, cherrytomater i biter, rødløk i skiver, oregano, revet ost eller næringsgjær

Finhakk hvitløksfeddet. Bland i gresk yoghurt, parmesan og philadelphia. Smør det utover pizzabunnen.
Legg på grønnsaker. Strø over oregano og næringsgjær eller ost.
Stek i ytterligere 10 -15 minutter.

Jeg prøvde forresten frukten pomelo i dag for første gang.
Har du prøvd den?
Det er en sitrusfrukt som minner om en blanding av appelsin og sitron. Den er frisk og søt på samme tid! Veldig god!
Pomelo inneholder, som andre sitrusfrukter, mye C-vitamin, i tillegg til et høyt innhold av kalium, fiber.


Frukt, bær og grønnsaker er sunt. Det vet vi alle sammen.
Hver gang jeg er i butikken, er jeg alltid på utkikk etter noe nytt. Finner jeg noe jeg ikke har smakt, kjøper jeg det!
Kanskje finner man en ny favoritt :grin: Det verste som kan skje er tross alt at matvaren ikke faller i smak.
Ha en god mandag videre og en forrykende uke!

Kristine

16 kommentarer
    1. Ja du kan finne de på innvandrerbutikker men også (veldig) velassorterte dagligvarebutikker 🙂 Lykke til og ha en fin fin helg og (siden jeg har lest ditt siste innlegg) grattis med igjenvunnet/funnet løpeglede! 🙂

    2. Anonym:
      Da har du riktig innstilling. Det er viktig å tenke på alt man kan spise og ikke det man ikke kan spise. Forhåpentligvis blir magen mye bedre 🙂

    3. yvonne:
      Ugli har jeg ikke prøvd. Den skal jeg se om jeg finner! 🙂 Må du på en innvandrer butikk eller lignende da?
      Jeg har prøvd mangosteen, ja, men det var ikke min favoritt.
      God kveld du 🙂

    4. Pomelo er nydelig 😉 der er en annen versjon som har det ikke så veldig fine navnet “ugli” Hvis du ikke har prøvd den så anbefaler jeg den også. Sursøt deilig 😀 Kjøpte engang for lenge siden en kokebok som heter “det store avegetariske kokeboken” (selv om at jeg er så langt fra vegetarianer som det finnes) og den har ca 20 sider hvor den går igjennom og forklarer forskjellige frukter og grønnsaker som vi i norden ikke har. Har du prøvd Mangosteen? (mørkerød/svart hard rund frukt) Den er en liten overraskelse! Finn en som er tung og god. Ha en fin dag!

    5. Alle i Thailand har et kallenavn, og mitt er faktisk Pomelo! 🙂 Hehe! Eller Som-Oh som det heter på thai da 😉

    6. Den ser kjempe god ut! Var stor fan av blomkålspizza. Rakk heldigvis smake pomelo før null-fruktose dietten startet. Det verste tenkelige skjedde da jeg fikk vite at jeg har utviklet intoleranse mot fruktose og derav fått irritabel tarm. Så for en like stor frukt og grønt elsker som degselv, så må jeg kutte ut all frukt (sakte innføre noen trygge valg etterhvert) og en god del grønnsaker som feks. avokado, blomkål og brokkoli. Er så lei meg 🙁 Men prøver å se gode kombinasjoner av det jeg KAN spise, fremfor å fokusere på det jeg ikke kan spise. Selv om det ikke er noen vei utenom å si at det er dritkjipt at sitron er den eneste 100% trygge frukten……………..yay. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg