PÅSKEVAFLER & APPELSINSIRUP


Riktig god mandag dere!
I dag laget vi nydelige påskevafler med appelsinsirup til lunsj.
For en smaksopplevelse!
Dagen startet med at jeg laget appelsinsirup. Etter hvert tenkte jeg at denne måtte være perfekt til vafler. Det var den absolutt!


Jeg elsker appelsinene slik de er nå. Søte og saftige!
Appelsin er synonymt med påske for meg, påskeappelsin :grin:
Viste du at etter banan og eple er appelsin den frukten vi spiser mest av i Norge?
Gjennomsnittlig spiser vi åtte kilo appelsiner i året. Jeg spiser langt mer enn som så!
En appelsin inneholder dagsbehovet vårt for vitamin C. I tillegg inneholder den søte frukten mye fiber, folat, jern, fosfor og vitamin A.
Og den smaker jo så godt!


Påsken er tiden for å hylle appelsinene.
Resultatet i dag ble da appelsinsirup!
En nydelig og sukkerfri sirup som passer på alt fra iskrem og kesam, til pannekaker og vafler.

Appelsinsirup

1 appelsin
2 dl vann
2 dl sukringold
1 ts kanel, kan sløyfes

Press ut saften av appelsinen.
Ha appelsinsaft, vann, sukker og kanel i en kjele.
Kok opp mens du rører slik at sukrinen løser seg opp.
La det koke i 5 -10 minutter til sirupen har blitt tykkere og mørkere i fargen.
Avkjøl.

Påskevafler

3 egg
1,5 dl farris, eller annen væske som melk
2 ss smeltet smør, kan sløyfes
2 ss sukrin
1 ts kardemomme
1 ss revet appelsinskall, kan sløyfes
2 dl mandelmel
1 ts fiberhusk

Bland sammen egg, farris og smeltet smør.
Ha i resten av ingrediensene.
La røren svelle noen minutter før du steker nydelige vafler.
Server gjerne med appelsinbåter og appelsinsirup.


Det er nydelig vær her på Stavern i dag også.
Vi koser oss glugg i hel!
Senere i ettermiddag tar vi turen hjem igjen. Da blir det rett på trening. Jeg gleder meg!
Ha en herlig påskemandag dere :grin:

Kristine

22 kommentarer

Siste innlegg