NY FAVORITT

Hei dere.
Håper du har hatt en bra helg så langt :grin:

Jeg beklager så mye for at jeg har vært dårlig til å oppdater denne uken. 
Formen min har vært dårlig. Forrige helg begynte jeg å følge meg rar i kroppen og utover uken har det bare blitt verre. De siste dagene har jeg vært skikkelig dårlig og ikke orket å gjøre stort.
Folk flest mister matlysten når de er syke. For meg er det motsatt. Jeg blir mer sulten enn noen gang! God mat tilgjengelig er derfor viktig.


Jeg har lenge hatt lyst til å lage pulled prok, men jeg har utsatt prosjektet da jeg trodde det var veldig krevende og vanskelig.
Til min store forskrekkelse (og glede) var det stikk motsatt!
Forarbeidet er kjempe enkelt, dette gjør du på knappe femten minutter. Det eneste du må tenke på er at steketiden er lang. Kjøttet skal stå i ovnen i minimum 6 timer, men da kan du gjøre noe helt annet. Sett det inn om morgenen og la det stå til middagstider. Eventuelt kan du sette kjøttet inn om kvelden og ta det ut når du står opp.
I tillegg er det rimelig. I og med at kjøttet skal stå såpass lenge i ovnen kan du bruke de rimeligste kjøttstykkene. Vi brukte svinestek til 59,- kroner kiloen! Du kan også lage pulled pork med andre kjøttyper, for eksempel kylling eller biff.

Pulled pork er rett og slett langtidsstekt svin som gjør at kjøttet blir utrolig smakfullt, mørt og saftig.
Du kan da rive det fra hverandre, altså “pull it a part”, derav “pulled”.
Dette er en svært populær rett i USA, som gradvis også har inntatt Skandinavia. Hurra for det!


Resultatet ble fantastisk godt.
Jeg blir ofte henrykt over mat, men denne rettet tok det til et nytt nivå! Nam!
PØ er også frelst.
Vi har allerede planlagt å lage pulled kjøtt igjen til helgen.

I går spiste vi pulled pork med brød og salat.
I dag ble det rester, det var enda bedre i dag, som jeg serverte med maiskolbe, smør og parmesan.
Tre og en halv kilo svin startet jeg med i går. Nå er det tomt! Det sier noe om hvor godt det var.

Pulled pork
En stor porsjon

2 stk svinenakke, svinestek eller annen type svinekjøtt, ca 3,5 kg
2 bokser tomatpure
1 boks hakkede tomater
1 liter vann
4 ss soya saus
1 ss sukrin
4 buljongterninger
4 løk
2 hele chili
1 hel hvitløk
2 ss røkt paprikapulver, eventuelt vanlig paprikapulver
1 ss oregano
Salt og pepper

Hakk chili og hvitløk grovt.
Del løk i terninger.
Bland sammen alle ingrediensene i en stor kjele eller form.
Legg over kjøttet.
Ha eventuelt over mer vann og væsken ikke dekker kjøttet.
Legg lokk på kjelen eller aluminiumsfolie over formen.
Sett i ovnen på 125 grader i minimum 6 timer. Gjerne 8 -10.
Så er det bare å spise og nyte de gode smakene.


Jeg har desidert fått meg en ny favorittrett!
Ikke bare er pulled pork fantastisk godt, det er også enkelt, rimelig og sunt :grin:
Dette må prøves. Bare husk å lage en stor porsjon, slik at du har mat til flere måltider.
Restene kan også fryses i porsjonpakker som enten kan tines i mikroen eller i en kjele på en – to – tre.

Håper du har en fin søndag.
Ha en fortsatt god kveld.

Kristine

17 kommentarer

Siste innlegg