DEPPEHELG & MANDAGSTANKER

Denne helgen har vært en real deppehelg.
Dagene har bestått av mye følelser.
Jeg har stort sett ligget på sofaen, spist is og godis, og synes synd på meg selv!

På lørdag prøvde jeg å gå en tur. Jeg rakk så vidt å komme meg ut av gårdsplassen før jeg ble svimmel og uvel.
Det har føltes så urettferdig!
Når jeg vet hvor mye jeg kan få til og hva slags person jeg er, ser jeg at jeg har gått fra å være på toppen til å nærmest treffe bunn. Den siste måneden har jeg forfalt!

Jeg har vært sint, frustrert, irritert og lei meg.
Mine to store interesser i livet er trening (og da helse generelt) og matlaging.
Trening er et sted hvor jeg løper eller går ut frustrasjon og løfter vekk sinne. Matlaging er stedet hvor jeg stresser ned.
Nå når kroppen rett og slett svikter, har jeg mistet så mye av denne terapien og treningsgleden. Det er en stor del av meg som mangler!

Mest av alt har jeg vært sint.
Sint på meg selv fordi dette mest sannsynligvis er selvforskyldt og kommer av hvordan jeg har behandlet meg selv og min kropp.
Mange år med spiseforstyrrelser; anoreksi, overspising og orteksi, depresjon og selvskading. Jeg vet at jeg har vært direkte stygg med meg selv og at kroppen min har vært gjennom et helvete. Fortiden min har satt sine spor og det siste året har jeg slitt med ettervirkningene. Nå mer enn noensinne!

Det hjelper dessverre ikke å legge seg på sofaen og gomlesøtsaker. Problemer løses ikke av den grunn.
Jeg har hatt mine deppe dager, og nå er det dags for å ta seg sammen.
Det er jeg som er sjef over mitt eget liv. Mitt eget sinn. Min kropp. Hva jeg gjør ut av hverdagen.
Ja, jeg kan dessverre ikke speede på som jeg er vant til, men jeg kan gjøre det best mulige ut av situasjonen.
Jeg vil heller fokusere på det jeg får til. Det positive. Og ting som gleder meg.
Mest sannsynligvis er dette bare en periode som jeg kommer igjennom før jeg aner det!

Jeg vet ikke om dagens virvar av ord og tanker gir noen mening.
Det jeg vil frem til er at det er lov å ha en dårlig dag. Eller en dårlig helg. Det er lov å føle at livet er urettferdig og kjipt. Det er menneskelig!
Uten dårlige dager hadde vi tross alt ikke kunne sette pris på det gode dagene.
Det jeg også vil si er; ta vare på kroppen din.
Det er her du skal bo og fungere i mange mange år videre. Det du gjør med deg selv i dag, vil gi ringvirkninger og følge deg resten av ditt liv. Kroppen din er ikke en robot, men et fantastisk og utrolig maskineri som trenger omsorg og kjærlighet. Du fortjener det beste.

Kristine

42 kommentarer
    1. Hei, kom først over bloggen din nå, og akkurat dette inlegget grep meg. Jeg har også slitt med selvskading og spiseforstyrrelser (pågående tema), men jeg har tro på at det kommer til å ordne seg, etter hvert.,gleder meg til å lese mer av deg

    2. Jeg blir utrolig rørt av alle deres fantastiske ord, gode råd og tips. Jeg må jo ha verdens beste lesere! Tusen, tusen takk og en god klem til dere alle <3

      En vanskelig periode gjør deg i grunn sterkere. Man blir sittende med utrolig mange erfaringer og man lærer mye. Jeg tror at dette kommer godt med senere i livet.

    3. L:
      Vakre ord fra deg L, tusen takk.
      Og mange gode tips. Man har lett for å slite med å se slike ting når man er midt oppe i det.

      Kanskje det kan bli en e-bok med det første?
      Hadde vært utrolig morro å kunne gi ut en bok 🙂

    4. Christine:
      Det er vanskelig å skulle sette nøyaktige datoer på det, ettersom det ikke er en sykdom som kommer over natten eller forsvinner. Det er glidende overganger om du forstår hva jeg mener.
      Jeg vil først se på meg selv som hundre prosent frisk de to siste årene, kanskje halvannet, selv om jeg ble friskmeldt før dette. Men noen ting tok lenger å bli helt kvitt enn ander.

    5. Alexandra:
      Jeg kan ikke vite sikkert at akkurat dette med blodtrykket er grunnen spiseforstyrrelsen.
      Jeg har derimot mange andre skader og plager som kom under perioden hvor jeg var syk. Benhinnebetennelse, kneskade, betennelse i skulderleddet, osv. I ettertid fikk jeg også påvist svakt hjerte, noe som ofte ses sammen med spf. Tarmene mine har også endret seg og jeg har mistet enkelte enzymer, dette er påvist under gastroskopi og skuldes et ensidig kosthold i flere år.
      Generelt har jeg fått beskjed om, fra en rekke leger, at jeg har en svakere kropp en “normale” mennesker, grunnet at jeg har drevet den til den maksimale.
      Nå har jeg møtt veggen på flere måter og kroppen sier stopp. Jeg kan ikke vite hundre prosent at det er grunnet min fortid, men mye tyder på det.

    6. Hei!
      Uff, det er så ille å treffe på veggen! Jeg ønsker deg alt godt, og ville gjerne si at oppi det hele er du en stor inspirasjon for mange mennesker 🙂 du sprer (trenings)glede og (mat)hygge, og er uten tvil min favorittblogg for både mattips og for å muntre meg selv opp- du har alltid gode ord å si!
      God bedring!
      God klem fra meg

    7. Du er en så flott jente Kristine og en utrolig sterk og motiverende person <3 Ta vare på deg selv kjære deg. Denne sykdommen er skummel, nå er det vår tur til å være snille med kroppen vår 🙂

    8. Jo, alle har dårlige dager , men her er det snakk om en kvinne i sin beste alder som til tross for at hun trener og spiser masse næringsrik mat, blir svimmel og uvel bare av å gå en tur over gårdsplassen!!

    9. Alle har dårlige dager, og det er jo det som gjør de gode – så veldig gode også! Ønsker deg masse lykke til! Du er en flott jente 🙂

    10. Kristine, du er helt fantastisk! <3 Du må vite at du er en stor inspirasjon for meg og mange andre. De dagene jeg er veldig deprimert, da går jeg inn på bloggen din fordi du gir meg så mye positivt. Du sprer positivitet i den triste hverdagen. Jeg ønsker av hele mitt hjerte at du blir frisk! Det fortjener du. Livet kan være så urettferdig 🙁 Jeg sliter med lavt blodtrykk selv, 80/45 og pulsen min var på 40.. Uff, vi må komme oss igjennom dette! Jeg har troen på deg og sender deg mange gode klemmer <3 Du er vakker og nydelig fra innsiden og ut. Håper du får en fin natt og en bedre uke videre. Klem fra Martine

    11. For et rørende innlegg.. Jeg heier på deg! Du virker som en veldig fin person..Du fortjener det beste!! Håper ting blir bedre for deg 🙂

    12. Jeg sender deg alle de varmeste tankene jeg har. Jeg håper du finner igjen mojoen din, som sprer så mye glede. Det er vondt å vøre sint på seg selv, og det er tungt å ikke fungere slik man ønsker.
      Jeg heier på deg!

    13. Bare lurer på hvordan du med sikkerhet kan vite at plagene du har i dag, skyldes gamle spise(u)vaner? Det er ikke et kritisk spørsmål, jeg bare liker å grave litt dypere og vite nøyaktig hvorfor

    14. Sterkt av deg å dele dette. Tårene mine triller og triller…Jeg kjenner meg sånn igjen, det mathelvetet (unnskyld ordspråket, men det finnes faktisk ikke ille nok ord for å beskrive det i grunn) og det det har gjort med kroppen. Skyldfølelsen, skammen, konsekvensene. Alt. Det er vondt, rett og slett!
      Vit at du er ikke alene, og du er et enormt stort forbilde for så mange! Jeg leser bloggen din og ser opp til deg. Du sitter på så mange erfaringer, og ikke minst er det utrolig godt å lese en blogg som ikke handler BARE om diett, protein, fettprosent, lettprodukter, cardo, intervaller, styrke – listen er lang. Og så ufattelig kvalmende av og til.
      Stå på og hold ut, du gjør en fantastisk jobb! For ja, ofte kan hvile være den største og vanskeligste jobben. Heier på deg!!!!!!

    15. Sterkt av deg å dele ditta. Kjedelig at du har vore så langt nede denne helga, håpe du kjem deg opp fort. Det er viktig å fokusere på det positive. Du er sterk <3

    16. Sender en god klem til deg. Du er sterk. Keep up the good work!
      heier på deg.

    17. Godt sagt! Du har helt rett i at det bare er oss selv som kan endre livene våre. Nå ble jeg inspirert, tusen takk 🙂

    18. Huff, jeg kjenner meg igjen i den følelsen. Har selv hatt anoreksi og overspising, og selv om jeg er frisk så er det nå jeg kjenner hva alle årene med sykdom har gjort med meg. Jeg kjenner t kroppen er brutt ned, og jeg tåler mindre fysisk og ikke minst mye mindre mentalt i perioder. Men det er bare å stå på videre. Hver dag er ikke sånn, så man får glede seg over de gode dagene, og de blir det bare flere og flere av. For min del så tenker jeg hvertfall at selv om jeg til tider er helt utslitt, så er det hvertfall bedre enn det var før, og nå vet jeg at det jeg gjør nå vil gi meg fordeler videre i livet selv om det ikke kommer med en gang! Elsker bloggen din og åpenheten du har 🙂 Stooor klem <3

    19. Sterkt innlegg:) Trist at du har slik om dagen,unner ingen å ha det vondt:( Når hadde du ortoreksi om jeg kan spørre..?Synes du har en flott blogg med interessant lesing i motsetning til mange andre blogger under samme tema:) God bedring Kristine :):)

    20. Tøft av deg å dele slike tanker som dette, Kristine! Jeg beundrer deg! Vi har alle dårlige dager og/eller perioder, og som du selv sier – de gjør at man setter enda mer pris på dagene som er gode. 🙂 Du er en sterk jente, som har tatt lærdom av det vanskelige du har vært gjennom. Forsett og dyrke positive tanker og plutselig er du borte fra denne perioden – det er jeg sikker på! 🙂

    21. Takk for dette innlegget og at du deler. Jeg sliter med mye av det samme selv.
      Håper du føler deg bedre snart!

    22. Du er en sterk person, Kristine! Du må prøve å ikke være sint på deg selv. Det som har skapt problemene i dag har en gang vært med på å forme deg som menneske. Tenk hvordan du hadde vært uten alle de erfaringene? Selvfølgelig er det ikke gode erfaringer å ha, men de har likevel vært lærerike. Prøv å finne det positive i hverdagen. Støtt deg til familie og venner, og prøv å finne noe annet som terapi og gir deg glede. For meg hjelper det å skrive. Eller tegne(selv om jeg suger til det…) Poenget er at livet er mer enn trening, mat og helse. Finn noe å se frem til, slik at det blir lettere å holde ut disse dårlige dagene.
      Selvfølgelig er det lov til å synes synd på seg selv en gang i blant. Det viser bare at du er mennskelig 😉
      Et tips fra meg som inneholder både “de gamle terapimetodene” og muligens noen nye…: Hva med å samle sammen dine beste oppskrifter og tips, og lage en bok á la Kriweb?? Du har jo mange lesere, og jeg er sikker på at det er flere enn meg som er interessert i dine oppskrifter og påfunn 😉

    23. å være for opptatt av ytre ting (som mange velger kalle “helse”) er skummelt, det vil en dag svikte….

    24. Det er lov og helt naturlig å ha det kjipt. Livet skal ha opp og nedturer, det er jo det som èr livet. Skulle det vært helt rett-frem kunne man liksågodt gått på antideppresiva. Forstår veldig godt at det er kjipt at kroppen er dårlig og utslitt etter det den har vært i gjennom. Skan skulle jo tro at når man ble frisk etter slik sykdom,at man var slik som man var før man begynte,men det er jo ofte ikke slikt. Alt setter sine spor. Håper du føler deg bedre til sinns nå og at kommentarene her inne kan hjelpe litt på <3 God bedring! <3

    25. Så godt å se hvor flink du er til å sette ord på hva du føler! Deilig å se at du skriver om sinne og det du kjenner rører seg inne i deg. Det du skriver om er fra denne helgen, og du har allerede klart å rydde en del i tankene, hurra og to klapp for deg 🙂 🙂 Du vil ikke miste treningsgleden for alltid, du vil komme enda sterkere tilbake med flere gode erfaringer du kan få bruk for i møte med dine kunder og din egen fremtid! Jeg heier på deg 🙂 (Kjenner også veldig godt til det med svimmelhet bare du går ut døra, sånn kjennes det ofte ut i ME-land ;))

    26. Kristine, godt med en påminnelse av og til. Kroppen skal man ha resten av livet, og man bør sette pris på den. Du vet at jeg ikke alltid har vært så flink til det selv.
      Synes det er så leit å høre at du har hatt noen frustrerende dager! Men det er som du selv sier, man må ha noen sånne for å sette pris på de gode. Du fortjener hvertfall ikke å ha det slik. Det er likevel viktig å gjøre det beste ut av situajsonen.
      Håper du får en fin mandag og uke! Du er fantastisk 🙂

    27. synes det er fantastisk at du setter ord på det og jeg føler så mye av det samme. tenk så sterk du blir og så mye du vokser av det vonde =)

    28. Føler med deg! Er syk og føler meg helt jævlig.
      Det eneste som hjelper er å tenke positivt. Du lever bare en gang, ikke bruk energi på å dra deg selv ned.
      Du er fantastisk! En stor inspirator og et sterkt forbilde!
      Jeg heier på deg, stå på! 🙂

    29. Kjenner meg igjen, bare at jeg har hatt en hel deppeuke, spist godis og is, syns synd på meg selv, har en kjæreste som er sur på meg som jeg orker å besøke og eksamener som har gått til helvete (så har nok egentlig hatt en skikkelig drittmåned….). Har derimot trent hver eneste dag i to uker, nesten to timer hver gang, for det eneste fristedet jeg har. Nå er jeg hos foreldrene mine og tomheten kommer over meg når jeg ikke får trent. Jeg føler meg syk, har vondt i kroppen og hodet. Så du skal vite at du ikke er alene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg