PSYKISK HELSE

En sunn sjel handler vel så mye om et sunt legeme og en god psykisk helse, som jevnlig trening og et variert kosthold.
Helse handler ikke bare om kropp, men også om tanker og følelser.
Det er like viktig å ta vare på den psykiske helsen som det er å ta vare på kroppen.

Psykiske problemer er svært vanlige i dagens samfunn.
Omtrent 1 av 2, altså halvparten av oss, vil oppleve psykiske problemer i løpet av livet.
Til tross for at tilværelsen kan virke ulevelig der og da, løser problemene seg for de aller fleste.

For at vi skal ha det bra er vi mennesker avhengig av flere faktorer.
Vi er avhengig av nærhet til andre, et sted å bo, nok penger til å leve, nok mat, å ha noe meningsfylt å gjøre gjennom arbeid eller aktiviteter.
Om vi får problemer med et eller flere av disse områdene, kan vi oppleve følelsesmessige problemer. Noen takler vanskelige situasjoner bedre enn andre, men mange vil ha behov for hjelp. Jo tidligere du får hjelp, desto større er sjansen for å bli bra.

Følelser kan kalles sjelens temperaturmåler. De er en veiviser gjennom livet og forteller oss om noe er galt.
Alle håndterer følelser på ulike måter. I blant kan følelsene og tankene virke kaotiske og vanskelige å sortere og komme bort fra.
Vær ærlig og åpen om dette. Det er ingen skam å at tanker og følelser er vanskelige og vonde.

Her er noen tips som kan hjelpe:
I vanskelige perioder bruker jeg selv disse.
– Gjør noe hyggelig hver dag
Gjør noe du selv synes er lystbetont og planlegg positive aktiviteter.
– Ha “bekymringstid” hver dag.
Sett av en fast tid midt på dagen til å gruble over dine bekymringer. Om disse tankene sniker seg inn utenom dette tidsrommet, skriv dem opp, du vil tidsnok få grublet over dette.
– Snakk om det
Det kan være med familie, en venn, arbeidskollega, en utenforstående eller helsepersonell. Problemene går som regel ikke over før du gjør noe med dem.
– Identifiser tankene
Hva hadde følelsene sakt til deg om de kunne snakke?
– Beveg deg.
Bevegelse påvirker humøret ditt, gir energi, reduserer stress og forbedrer forholdet til din egen kropp.
– Spis regelmessig.
Du vil holde en jevn energi og vil ha lattere for å konfrontere problemene dine.
– Tenk på alt du får gjort og alt du får til i stedet for det du ikke har gjort og ikke får til
– Vær mot deg selv som du ville vært mot en venn
Ofte er vi mye strengere mot oss selv enn det vi er mot andre. Du er akkurat like mye verdt, og fortjener den samme behandlingen som din bestevenn.

Om du ønsker mer informasjon kan disse sidene hjelpe.
Mental helse
Råd for psykisk helse

Jeg har selv hatt psykiske problemer.
I flere år slet jeg med alvorlig spiseforstyrrelse og slet med depresjon etter dette.
Det er slettes ikke noe nederlag å søke hjelp. Det er en seier at du tørr å være såpass ærlig.
Jeg vet at livet kan være forferdelig og av og til ulevelig. Men jeg vet også at det er mulig å løse problemene, uansett hvor håpløst det føles.
I ettertid ville jeg aldri vært foruten mine problemer. Tenk på alt jeg har lært og erfart, hvor sterk jeg har blitt og hvor mye jeg har voks.
Mine år som psykisk syk har gjort meg til den jeg er.

Jeg vil avslutte med å gi deg en påminnelse.
Det finnes kun en av deg.  Du er enestående og fantastisk, aldri glem det!

Kristine  

12 kommentarer

Siste innlegg