HVOR BLIR DET AV TIDEN?

Så liten tid og så mye å gjøre!
Jeg har en liste full av gjøremål som må bli gjort før jeg tar ferie på søndag, og tiden strekker knapt tid.
Heldigvis har jeg en ganske grei jobb. Blir jeg ikke ferdig med alt som er jobbrelatert, kan jeg ta det med meg. Å være online Coach kan jeg få til hvor som helst i verden, så lenge jeg har en pc tilgjengelig. Jeg skal likevel prøve å få gjort så mye som mulig før jeg drar. Det er deilig å kunne slappe mest mulig av, når jeg først skal reise bort.


I dag var jeg en ny tur hos Anders.
Jeg må le! Han er så tålmodig og snill. Jeg spør, graver og lurer på de merkeligste ting, og han er alltid like villig til å gi meg gode svar :grin:
Selv om vi hovedsakelig jobber med kneproblematikken min, snakker vi om også mye annet. Han er en svært klok person. 
Anders skal skrive et par gjesteinnlegg på bloggen. Gled dere!


Ikke alt under selve behandlingen er like behagelig!
Enkelte ting føles vondt der og da. Det slipper riktignok ganske fort og blir mye bedre etterpå.


Matlysten min er utrolig rar for tiden.Jeg har veldig vondt i magen!
IBS’en min har forverret seg den siste måneden, og det er kun noen få ting jeg har lyst på; is, yoghurtgodteri, buljong og frukt. En merkelig kombinasjon med andre ord! 
Blomkålris har jeg lagt min elsk på, gjerne med noen yoghurtnøtter til dessert. Det er favorittmaten for tiden.
Retten ser ikke spesielt fristende ut, men det smaker fantastisk!

Blomkålris

1 blomkålhode, 1/2 løk, 1 hvitløksfedd, 1 buljongterning, 1 dl vann, chili- og paprikakrydder

Riv blomkålen og løken. Eventuelt bruk en foodprosessor eller lignende. Da slipper du at det spruter grønnsaker overalt!
Ha den revede blomkålen og løken i en panne sammen med hvitløk, buljong og krydder.
Kok det opp og la det stå et par minutter.
Så enkelt og så godt!
I dag serverte jeg blomkålrisen til stek kyllingfilet, bacon, vårløk og en dressing av kesam, tomatpure, chili og hvitløk.

Nå blir det en tur på trening.
Magen er oppblåst og vond, så det er mulig jeg må kaste inn håndkle. Jeg skal i hvert fall prøve.
Forrige uke måtte jeg ta treningsfri fire dager grunnet magen. Den er virkelig ikke min venn om dagen!! 

Håper du har hatt en god dag,
Ha en fortsatt herlig tirsdagskveld!

Kristine

26 kommentarer
    1. Ida:
      Rosenkål tåler jeg dårlig. Og mye hele korn.
      Så lenge grønnsakene er godt kokt og ikke rå, gjør de vanligvis ingen skade for meg.

    2. Marte:
      Jeg har fulgt streng FOODMAP i et halvt år, uten noen endring. Så da droppet jeg det. Magen min tåler helt fin behandlede grønnsaker, men ikke rå blomkål og løk.

    3. beka:
      Så lenge grønnsakene er behandlet har jeg ikke noe problemer med dem normalt. Det eneste magen ikke liker veldig godt av grønnsaker, er rosenkål.

    4. Anonym:
      Det var et veldig godt innlegg. Jeg er så enig med deg. Jeg er redd for at om man tenker nei og ja mat, vil man falle inn i feil mønster. Spesielt for oss som har en fortid med spiseforstyrrelse.
      Takk for gode ord 🙂

    5. god bedring med magen. magen ødelegger mye! prøv å unngå løk/hvitløk, kan kanskje hjelpe?
      slik andre her har skrevet 🙂 god sommer! tygg og svelg fenikkelfrø og karve, det frisker opp litt hvertfall..

    6. Har selv også IBS og er ofte rådet av likemenn/damer å prøve ut FOODMAP eller et glutenfritt kosthold. Med en fortid med spiseforstyrrelser har jeg i samråd med legen funnet ut at for helsas del er det bedre leve i fysiske smerter og ubehag enn å starte med restriksjoner som disse diettene er. Mest på grunn av at det var lavkarbo på grunn av revmatisme og vond mage som var min start på veien til anoreksia. Så da tørr vi ikke kutte ut noe.. Poenget med komentaren er vel mer rettet til de ovenfor som kommenterer kostholdet ditt. Du kjenner antageligvis til FOODMAP og har sikkert tatt er standpunkt angående “dietten”. Dine årsaker kan være svært forskjellig fra mine såklart, ville bare vise et perspektiv av muligheten til å ikke teste ut dietten.
      Ønsker deg god bedring med magen 🙂

    7. Enig med de over med tanke på IBS. Sjekk ut low FODMAP diet 🙂 Ellers er stress en _veldig_ viktig faktor, men det vet du sikkert. Jeg har i alle fall løst mange problemer ved å spise mindre av de problematiske matvarene – og kan fortsatt spise mange andre spennende ting!

    8. Jeg har også IBS og kan spise alt av grønnsaker så lenge de er kokt. Det jeg ikke kan spise er bønner, kikkerter og linser. God bedring 🙂

    9. Hei, liker deg og bloggen din:) Har selv IBS, og har derfor lurt på hvordan du kan spise så mye løk, kål etc? Dine oppskrifter frister, men inneholder mye av det vi med IBS bør holde oss unna, hvertfall i dårlige perioder.
      Klem fra Beka

    10. Er ikke rart magen din er vond når du spiser mat som inneholder mye FODMAP. Blomkål, løk, hvitløk og buljong er alle matvarer som er ugunstige med IBS. Hilsen klinisk ernæringsfysiolog

    11. blomkål, løk, og mye av dette som middag din inneholder er jo uheldig om du sliter med IBS. vanlig ris er mildere mot magen en blomkål. 🙂

    12. Vet du hadde en spørsmålsrunde med de ansatte hos Klinikk for alle tidligere, desverre var jeg bortreist da :-/ Lurte på om du hadde mulighet til å spørre Anders hva han tenker om behandlingsforløp/opptrening i forbindelse med betennelse i og rundt tractus iliotibialis?
      Håper på svar!
      🙂

    13. Jeg har ibs jeg også. Det er så ille at jeg er sykemeldt og fungerer ikke i hverdagen. Jeg føler meg deg. Folk tror at det er en diagnose som egentlig ikke har så mye å si, men det ødelegger så mye av livskvaliteten. Håper det ordner seg for deg 🙂

    14. Jeg har lest litt om IBS og lurer på en ting. Det står at man skal være forsiktig med både blomkål, løk og frukt, merker du noe ekstra om du spiser mye av dette? Eller hvilken mat tåler du dårlig? 🙂 Ønsker deg en fin dag videre, og håper mage vondtene går over!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg