EPLEKAKE



Jeg har vært så heldig å få en stor pose med deilige norske epler av svigers.
Det betyr at det er eplekaketid :grin:
Høsten, og da spesielt grå og regnfulle dager som dette, er synonymt med innekos.
Hvorfor ikke krølle deg sammen under et teppe med et stort stykke eplekake og godt lesestoff?
Denne er både sunn, saftig, enkel og utrolig god.

Sunn eplekake

2 egg
2 eggehviter
3 ss sukrin
100 g kesam
2 ss kokosmel
30 g vaniljeprotein, eller annen tørrvare som speltmel
1 ts fiberhusk
1/2 ts salt
1 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1 ts bakepulver
1 dl melk eller vann

2 epler
3 ss vann
1 ts kanel
1 ts sukrin

Skjær eplene i biter og ha i en kjele sammen med vann, 1 ts kanel og 1 ts sukrin. Kok i 3 -4 minutter
Eventuelt kan du ha ingrediensene i en bolle og sette i mikroen på full guffe i 5 minutter. Det gjorde jeg.

Lag så kaken.
Pisk egg, eggehviter og sukrin lett.
Ha i kesam, melk og tørrvarene. Rør godt om.
Hell epleblandingen i en rund kakeform. Strø over kanel.
Hell over kakerøren.
Stek på 175 grader i 35 minutter.



Kristine

19 kommentarer
    1. Godt poeng! Det er skammelig lenge siden jeg har bakt noe fra bunnen av, så det skal jeg definitivt gjøre med en eplekake i helgen 😉

    2. momoiro:
      Med miksen til FunksjonellMat er man sikker på at resultatet blir bra hver gang. Jeg personlig synes det er mest moro å bake fra bunnen.
      Håper kaken faller i smak 🙂

    3. Norunn:
      Å, så hyggelig å høre. Blir alltid glad når oppskrifter blir godt likt 🙂 Håper denne også faller i smak.

    4. Denne må prøves, eplekake smaker fantastisk, men med epler selvsagt! For visst ikke blir det bare kake. Hehe. Ønsker deg en fin dag, Kristine!:)

    5. Mmm, denne så skikkelig saftig og god ut! Vanligvis lager jeg for tiden bare kaker med kakemiksen til Funksjonell mat, siden den er så farlig enkel, men nå tror jeg at jeg skal prøve meg på din oppskrift! Eplekake er jo perfekt kos om høsten! 😀

    6. jeg liker selve eplekaken, hvis du tar vekk eplene 🙂 hver gang jeg spiser det så piller jeg ut eplene. Er rar jeg 😛

    7. Tror jammen jeg skal prøve meg på denne også! Luksusmicrokaka di har blitt lagd flere ganger, og nytt like mye hver gang.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg