BEGRAVELSE

I dag var det begravelse til kjære mamma
For en spesiell og vond opplevelse!


Jeg tror fortsatt det hele ikke har gått opp for meg.
Fra mamma tok sitt siste åndedrag på mandag og frem til i dag, har alt gått i et. Som nevnt tidligere hadde vi mamma hjemme i sin egen stue helt frem til hun gikk bort. Etter dette har det skjedd mye. Hun måtte stelles og kles før hun ble hentet av begravelsesbyrået, papirer har måtte ordnes og begravelsen måtte gjennomføres med alt fra planlegging av tale til baking og dekking av bord.
Tiden har gått så fort at jeg ikke har rukket å gruble eller tenke stort. I løpet av helgen vil jeg tro at mammas bortgang virkelig begynner å gå opp for meg.

Begravelsen var vakker. Andre sa i hvert fall så.
For å være helt ærlig ble det så mange inntrykk og følelser at jeg datt ut etter hvert. I følge presten er dette helt normalt. De pårørende forsvinner ofte inn i sin egen verden. Det er en ren beskyttelsesmekanisme.
Kisten var nydelig dekorert med masse blomster. Det var nærmere 150 gjester og selv om stemmingen var trist, var den også kjærlig.
Mamma var et utrolig godt menneske som har betydd mye for mange.
Etter begravelsen var de nære samlet hjemme hos mamma hvor vi mimret, lo og gråt med kaffe og kake.

Jeg kjenner meg sliten. Det er et kaos innvendig.
Nå gleder jeg meg til helg!
Jeg skal ta noen dager hvor jeg simpelthen ikke gjør noen ting, men bare slapper av og lar situasjonen gå innover meg.
Pø er fantastisk og jeg er heldig som får ha han med min side. Jeg har en god skulder å gråte på.

Jeg håper du får en god helg.
Kristine

36 kommentarer
    1. Personlig Trener Elisabeth:
      Uff, Elisabeth. Synes ingen av mammaene våre fortjener denne kreften. Håper det går bra med deg. God klem <3

    2. Anonym:
      Disse ordene var veldig gode.
      Akkurat nå virker ting litt håpløst, men slike ord gjør at jeg ser ting litt mer i terapi.
      Som du sier, det at jeg vet at der hun er nå er et sted hun verken har det vondt eller opplever smerte, er en stor støtte i sorgen <3

      Tusen takk og god klem til deg

    3. Jeg kommenterer aldri, men nå klarte jeg ikke la være.
      Kondolerer så mye, fikk helt vondt av å lese dette innlegget og skriver kommentaren med tårer i øynene. Håper det står bra til med deg, at du har gode mennesker rundt deg og at du får slappet av.
      Jeg mistet selv noen i sommer og det du beskriver om at du forsvant litt i din egen verden i begravelsen opplevde jeg også. Ta den tiden du trenger til å sørge, og hold godt om de gode minnene! <3 Ønsker deg alt godt og håper du har det bra!
      Sender varme tanker!

    4. Åh! Tenker masse på deg <3
      Jeg husker at jeg leste bloggen din, da du skrev at hun skulle få bo hjemme igjen og at hun
      hadde svulst på hjernen.. Da fikk jeg en dårlig følelse, fordi det går som regel bare
      en vei når man har en så farlig sykdom..

    5. Tenker på deg! Syns så ufattelig synd i deg. Enda godt du har PØ og annen familie rundt deg <3
      Skal ikke si at tiden leger alle sår, men alt blir merkelig nok bedre med tiden.. Tenk på de gode minnene!

    6. Tenker masse på deg Kristine. Din smerte gjør meg vondt. Det er godt å tenke på at du har gode støttespillere rundt deg. Vit at det er mange som bryr seg. God klem fra Henriette

    7. Så godt det ble en fin og verdig avslutning. Rosene var nydelige! Jeg tenker masse på deg, og håper inderlig nå at du tar vare på deg selv. Du er så modig, og bærer en helt enorm styrke! Gode klemmer til deg <3

    8. Har tenkt på deg så masse denne uken, Kristine. Etter begravelsen føles det nok tomt, da har man liksom jobbet for å stelle i stand en fin avslutning, også plutselig er det over på ordentlig. Ta så mange dager eller uker du trenger, bare slapp av, gå tur, gråt, le, les en bok, se på bilder fra tiden sammen med mammaen din – gjør akkurat det du føler for. Sender deg en stor klem<3

    9. Kjære Kristine. Det er sjelden jeg kommenterer på bloggen din, men har lest den lenge.
      Da du la ut bildet av din mor så fikk jeg et stikk inni meg. Hun lignet veldig på min egen mor, dager før hun døde etter at kreften hadde slitt ut kroppen som til slutt ikke klarte mer. Men Kristine, det blirbedre! Jeg trodde selv at jeg aldri skulle tåle å miste min mor, men da jegførstvar oppi det så gikk det på automatikk. Det er blitt livet ditt, og det er bare å løfte blikket og se fremover. Nå vet du at hun ikke lider, og du kan bruke all din tid på å ta vare på deg selv. Det er ofte en mening med alt, og selvom jeg selvfølgelig ville gjort alt for å få tilbake min mor så ser jeg i ettertid at det hargjort meg sterkere og at jeg har fått til ting jeg kanskje ikke ville gjort om ikke alt hadde skjedd. Ha henne med deg, du er heldig som hadde henne lenger enn meg. Hun ble ssyk da jeg gikk på barneskolen, så jeg husker henne nesten ikke som frisk.
      Sender deg en god klem kristine, og vær flink til å ta dager hvor du ar vare på deg selv. Det vil komme dager hvor du er veldig sliten, kanskje utenat du vet hvorfor. Da er det viktig å lytte til kroppen og roe ned.

    10. Kondolerer så mye.. Ta vare på deg selv og ta tiden til hjelp. Ting vil bli bedre etterhvert selvom alt ser svart ut nå… ❤️

    11. Kondolerer, Kristine. Det må være helt grusomt og uvirkelig. Jeg synes du er veldig flink og ordlegge deg og tøff som tørr og være så åpen. Det hjelper nok mange. Tenker på deg.

    12. Kondolerer så masse til deg.. Jeg har så utrolig vondt av deg, håper du klarer å være sterk. Jeg tenker mye på deg.. <3

    13. <3 Jeg tenker så mye på deg!<3 Sender deg flere varme tanker, og store gode klemmer.<3

    14. Så utrolig trist å høre 🙁 Jeg mistet selv faren min av kreft i 2009 så jeg vet akkurat hvordan det føles.. Det som hjelper meg hverfall er å tenke at man møtes igjen en dag, og at han er med og passer på meg uansett, og det er jeg helt sikker på at mammaen din også gjør <3 selv om hun ikke er der i fysisk form så finnes fortsatt energien av henne! Ta vare på deg selv og husk at det er lov og være lei seg, og at det blir bedre etterhvert. Klem

    15. Kjære Kristine💖Ta tiden du trenger, tenk på deg selv og vær sammen med de du er glad i. Jeg er enig med presten og deg; man detter litt ut. Tenker masse på deg og sender mange klemmer! 💖💖

    16. Du er flink til å ordlegge deg, selv i en slik kaotisk og vanskelig situasjon. Sier meg enig med presten, og er glad for at du har en god skulder å hvile på. Tenker på deg og sender mange varme tanker din vei.

    17. synes du er som god som kan være åpen om dette. det vil nok hjelpe mange, både deg selv og andre <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg