MATINTOLERANSETEST

For de av dere som har lest bloggen min en stund, har dere trolig fått med dere at jeg har slitt mye med magen.
Mageproblemene begynte allerede da jeg fikk spiseforstyrrelse som elleveåring. Da hadde jeg et svært ensidig kosthold, men hver gang jeg tok en bit av noe annet enn det jeg var vant til å spise, gikk magen bananas! Da jeg begynte å jobbe meg ut av anoreksien fire år senere, ble magen ordentlig ille. Jeg var inn og ut av legevakten, magen ble så stor og trykket ble så høyt at jeg ikke fikk puste, og stadig vekk hos legen. Jeg har tatt utallige undersøkelser, alt fra gastroskopi til allergitester. Resultatene har vært dårlige og dignosen fra legen er at jeg har irritabel tarm, samt at jeg mangler enkelte tarmtotter. De løsningsforslagene jeg har fått, har aldri fungert.

Hvor ille mageprobleme er, går veldig opp og ned. I noen perioder er det ekstremt ille, mens andre perioder er det helt ok. Magen har aldri vært bra! I det siste har magen igjen levd sitt eget liv og ført til mye ubehag.
Som dere ser på bildet, ser det nærmest ut som jeg er gravid! Det gjør vondt, man får ikke sove, klarer ikke konsentrere seg og blir generelt gretten. Derfor bestemte jeg meg for å ta matintoleransetesten Yorktest.

 Yorktesten måler nivået av antistoffer av IgG-type mot matvareproteiner  som måles ved hjelp av ELISA teknikken (enzyme-linked immuno-sorbent-assay) ? samme teknikken som benyttes ved HIV-testing.



Jeg tok FoodSCAN113 a testen i dag. Utrolig enkel! Denne tester 116 matvarer.
Det finnes også en Food & DrinkSCAN som tester 158 mat- og drikkevarer, men jeg følte at FoodSCAN113 hold for meg.
Testkittet inneholder  en antiseptisk våtserviett, en lansett, en absorberende pinne med beholder, et plaster og et kundeopplysningsskjema.
Du tørker fingeren du skal stikker med våtservietten, stikker deg med lansetten slik at det kommer noen bloddråper og holder den absorberende pinnen mot blodet. Deretter plaserer du pinnen i beholderen og fyller ut skjemaet. Etter du har gjort dette blir  sender du prøven til Yorktest Laboratories som ligger i York Science Park, i tilknytning til University of York, England. Det følger med en konvolutt med som er utfylt.

Det finnes en rekke matvareintoleransetester.
Grunnen til at jeg valgte Yorktest  er at Yorktest Laboratories har mottatt en rekke godkjennelser og akkrediteringer fra Departement of Trade & Industry, ISO9001:2000 Quality Management Certification og Queens Award for Innovation, det har blitt tildelt den engelske allergiforeningens (Allergy UK) utmerkelse for pasienttilgjengelighet og service., det har vunnet stor internasjonal anerkjennelse og er etablert i USA, Østerrike, Italia, Tyskland, Hellas, Irland, Asia, Portugal, Forenede Arabiske Emirater, Norge, Sverige, Finland og Danmark, og det har holdt på med matintoleransetester i mer enn 30år.

Om du er interessert i en matvareintoleranse test vil jeg anbefale å starte med denne indikatortesten. Denne koster kun 299,- og gir deg da svar på om du har en matintoleranse, og om du da trenger en full test eller ikke. Om du da tar en full FoodSCAN test etterpå, får du rabatter på denne.
Du får 10 % rabatt på Yorktest og alle andre kjøp hos Arnika ved bruk av koden 213561.

Det som er viktig å huske på er at denne formen for testing ikke er en dirkete sykdomsdiagnostisering, men vi identifiserer matvarer som pasienten kan være sensitiv mot. Det er altså ikke en hundre prosent sikker løsning, men vil være til god hjelp og veiledning videre.

Nå gleder jeg meg til resultatene og krysser fingrene for at dette kan hjelpe på mageproblemene:grin:

Kristine

    1. Det har jeg også tatt, i februar en gang faktisk!:)
      Hadde jo vært ålreit å “sammenligne” litt, og snakke om det kanskje, når du får resultatene?:) På epost eller fb f.eks..
      Den artige kulemagen der kjenner jeg meg igjen i! Utrolig hvordan kroppen vet å si i fra..

    2. magen min ser helt lik ut noen ganger… er fryktelig vondt og jeg ender med å gå å stramme magemusklene for å ikke føle meg feit.. og gruer meg til å spise fordi det gjør så vondt. gått så lang tid nå at nå drar jeg til Balderklinikken for å finne ut av dette, ikke fått tilbake alle resultatet, men er mye jeg spiser daglig som jeg reagerer på. Føler med deg og ønsker deg masse lykke til!!

    3. Jeg har tatt en sånn test selv og fikk det så mye bedre etterpå. Håper det sammen skjer med deg Kristine 🙂

    4. Kristine, Kristine, du er så søt og sprudlende, men vær så snill å rette skrivefeilene dine… Hvis jeg må lese om “fingrende” en gang til, blir jeg sprø;)

    5. Oi, dette høres ut som noe for meg også Kristine! Tusen takk for tipset og informasjon!
      Håper foresten ting eller går greit med deg! Stor klem

    6. Det eneste som bevist fungerer for 7/10 stk er low fodmap-dietten. Du kan google deg frem til det, men jeg har blitt 100% frisk 90% av tiden. De siste 10% er min egen feil, og det går på stress og lite søvn. Jeg kan bare anbefale deg å teste, de aller fleste har en veldig god effekt av dette. Jeg vet hvilket helvete det er å leve med en mage som ikke fungerer, jeg lå rett ut på sofaen i fjor og kunne såvidt komme meg ned trappa. Ingen forstår om de ikke har vært gjennom smertene og utmattetheten selv 🙂

    7. Det finnes forskning som viser at 75 % av de som tar testen blir friske. Foodmap fungerte ikke for meg. Har tatt denne testen og venter på svar. Håper det hjelper selv 🙂

    8. Jeg tok denne testen i august 2010, og fikk mange svar. Ifjor snakka jeg og legen om at etter en anoreksi, så kan man bli intolerant. Hvis man holder seg unna en matvare, så kan man miste evnen til å huske hvordan den skulle håndteres.
      Når jeg fikk svaret fra testen, så var det ca ingenting jeg kunne spise følte jeg. Nå har jeg begynt å finne ut av det. Fikk 2/4 på melk, 1/4 på gluten og 3/4 på gjær, men jeg føler meg aller best uten gluten. Så prøv deg litt fram. Håper du finner litt ut av det. Har fått høre at denne testen ikke gir krav på en evt grunnstønad, da må de norske testene tas. var hvertfall sånn da. Jeg slo ikke ut på gluten, men går aldri tilbake.

    9. Tina:
      Det ofte slik, ja, at etter man har hatt en spiseforstyrrelse blir man intolerant mot enkelte matvarer.

      Veldig bra at du har funnet ut av det. Det unner jeg deg 🙂

    10. Maria:
      Jeg har allerede testet foodmap. Har vært ganske så desperat til tider og testet mye forskjellig. Men ingenting så langt har fungert.
      Så bra at du har funnet ut av det selv om det ikke er hundre prosent. Det høres jo ut som om det går veldig bra med deg likevel 🙂

    11. Be om blodprøve for ig-a og ig-g hos fastlegen. Om dem er positive, skal man kutte ut gluten. Jeg hadde i utgangspunketet kuttet ut gluten og melk, og prøv å begrens mengden med kunstig søtning. Merker selv jeg blir dårligere i magen av for mye kunstig søtning. Går jo ann å prøve deg frem med FOD-Map diett igjen. Jeg har selv ikke fått de helt beste resultatene på FOD-Map dietten. Men når jeg er på kortison, er magen myyyye bedre. Er som å ha et nytt liv.

    12. Takk for det snilleste, Kristine 🙂
      Jeg sender deg en mail eller noe når jeg har bestilt og fått testen 🙂
      God helg til deg <3

    13. Anonym:
      Kortison vil jeg ikke gå på. Det er ikke naturlig eller sunt for kroppen.
      Jeg har tatt utallige tester hos legen. Har faktisk dettet av lasse på hvilke tester jeg har tatt. Lagen anbefalte meg denne, så håper det hjelper 🙂

    14. Vet ikke om du har prøvd dette, i så fall kan du se bort fra denne kommentaren.
      Jeg synes du burde prøve å la det gå en periode der du holder deg helt borte fra søtningsmidler, eksempelvis sukrin. Det finnes også kunstige søtningsstoffer i questbars, ulike typer proteinpulver, lettbrus etc (dette vet du mer om enn meg, og det er verken naturlig eller sunt for kroppen). Jeg har selv opplevd en del av problemene du beskriver, uten å ha påvist noen slags intoleranse, og ble merkbart bedre etter en “søtstoffdetox”.

    15. Trine:
      Jeg prøvde meg et par måneder uten, ja. Og synes det hadde liten effekt. Det jeg derimot synes hjelper er å ikke drikke så mye kaffe. En, maks to kopper kaffe om dagen er best for magen 🙂

    16. Jeg må begrense inntak av questbarer til en halv dgl og fordøyer ikke proteinpulver særlig godt slik at det gir gass og smerter. Fibrolsukkertøy tåler jeg kun et par av dgl, maltitolsøtet sjokolade max 30 g. Tenkte at siden du inntar noe av det samme at det kanskje ville hjelpe deg også å begrense dette. Jeg kan ikke spise frukt, men tåler bær. Løk , kål og sopp danner masse gass og det spiser jeg små mengder av. Håper du blir bedre. Det er ikke kuult med oppblåst mage.

    17. Hei, Kristine!
      Kom over dette innlegget i dag, ser det er gammelt, men jeg er nyskjerrig. Hvilke matvarer fikk du utslag på? Og hvordan tåler du disse i dag? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg