SUNNE PEPPERKAKER



Pepperkakene ble knall gode.
Endelig!
Hele julen er jeg på jakt etter den perfekte “hverdagspepperkake”. Dette er tredje gangen jeg prøver meg i år og nå traff jeg spikeren.
Disse ble ordentlig sprø og gode.
Pepperkakene blir en favoritt denne julen.

Pepperkaker

60 g smør
50 g sukringold
0,5 dl yacon sirup
1 egg
1 dl quiona mel, eventuelt speltmel
0,5 dl bokhvetmel, eventuelt speltmel
2 dl mandelmel
1 ts natron
1 ts kardemomme
2 ts kanel
1,5 ts ingefær
1 ts nellik

Smelt smøret. Bland i sukrin og sirup.
Ha så i egget og resten av ingrediensene.
Sett den kaldt i minimum 1 time.
Kjevl ut deigen mellom to lag bakepapir. Stikk ut figurer.
Stek på 200 grader i 5 minutter.
Avkjøl på rist.
Håper det faller i smak :grin:

Kristine

20 kommentarer
    1. Stine Ness:
      Fibra kan du absolutt bruke, jeg er litt usikker på hvor bra havremel vil fungere. Fibra går desidert bra 🙂

    2. Denne oppskriften vil jeg prøve ut! Er det mulig å bytte ut speltmelet med fibra eller havremel? Vil gjerne ha dem litt fiberrike 🙂

    3. Ingrid:
      Enig. Det er den ene kaken jeg må ha hver jul! 🙂
      Ja, man må jo gjøre det litt og litt bedre. Hehe… Perfeksjonist vet du 😉

    4. V:
      Haha…nei så dyktig er jeg ikke!

      Å, så herlig å høre V. Pepperkakekarameller er jo super godt. Du er dyktig som står på kjøkkenet.
      Joda, de får smake de også. Er jo jul for pusene også 😉

    5. Hei!
      Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i myTaste.no, slik at vi kunne koble til den.
      myTaste er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.
      Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.
      For å bli med myTaste.no, bare gå til http://www.mytaste.no/ga-med-i-matbloggtoppen
      Legg vår Widget og bloggen din vil bli vist på vår topp liste!
      Ha en fin dag!
      Vennlig hilsen,
      Elin
      [email protected]

    6. Shit, jeg tenkte fy fasan så flink du er å dekorere men så viser det seg at snømannen er kun pynt. Tett i hodet….haha.
      Jeg klarte ikke å holde meg unna kjøkkenet og i kveld ble det laget karameller ala Kristine, men med pepperkakekryddervri! De er ikke helt ferdig enda men jeg har vært frem og tilbake i kjøleskapet og plukket litt og litt! Elsker karamelloppskriften din! Denne oppskriften ser lovende ut så kanskje jeg skal begi meg ut på den, selv om jeg sa til meg selv at det ikke skulle bli baking på god stund. Kjenner jeg meg rett så er jeg kjapt tilbake med forkleet på 😛
      Får Mildred smake noe på julbaksten din da? Sharing is caring hoho

    7. Åh, pepperkaker! Man kan bare drømme om en jul uten 🙂 Takk for oppskrift, skal forsøke meg på disse når jeg har ingrediensene tilgjengelig 🙂 Akkurat hjemkommet for å tilbringe julen i nord, så baking får bli etterhvert 🙂
      Høres ut som du traff spikeren på hodet med å finne bakegleden i allefall – og artig er det jo at resultatet forbedrer seg for hvert år 😀 Viser jo at mesterbakeren stadig utvikler seg på feltet! hihi.
      Håper kvelden har vært fin! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg