PERFEKTE KNEKKEBRØD


Hjemmelaget knekkebrød er noe jeg ofte lager.
Det er så utrolig enkelt! Alt du trenger er mel, frø, vann og salt! I tillegg er de både sunnere og bedre enn de du kjøper i butikken.

Tidligere har jeg slitt med å få knekkebrødene  helt spør, men nå har jeg knekt koden :grin: og da vil jeg gjerne dele oppskriften med dere.


Disse inneholder godt med sunt fett, proteiner, fiber og er gluten- og melkefrie.
Knekkebrødene passer like godt til frokost som lunsj eller kveldsmat. 
Håper de smaker.

Perfekte knekkebrød
1 stort brett, totalt 25 knekkebrød

100 g havremel*
30 g fiberfin**
100 g linfrø***
100 g sesamfrø***
100 g solsikkekjerner***
1 ts salt
4 dl vann

Bland sammen alle ingrediensene og la røren svelle i 10 minutter.
Bruk en slikkepott og smør blandingen jevnt utover en stor bakeplate.
Stek på 160 grader. Etter 20 minutter tar du ut knekkebrødene og skjærer dem i biter med en pizzakutter. Etter 40 minutter tar du knekkebrødene ut og legger dem på en rist, da blir de ekstra sprøe. Stek i 10 minutter til. Etter totalt 50 minutter tar du ut knekkebrødene av ovnen og lar de avkjøles på en rist. Oppbevar i en lufttett boks.


Alternativer
*havremel kan du lage selv ved å kverne havregryn. Eventuelt kan du også bruke andre tørrvarer som speltmel, rugmel eller bokhvetmel.
**fiberfin kan byttes ut med mer havremel eller en annen tørrvare
***av frø og kjerner kan du bruke akkurat det du ønsker og har tilgjengelig.  


Server knekkebrød med ønsket pålegg. 
Mine favoritter er kokte egg, tomat og et dryss salt, Jarlsbergost, pesto og paprika, eller cottage cheese med bær (eventuelt syltetøy, og sukrin.

Kristine  

14 kommentarer
    1. Anne:
      Så merkelig. Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd det før, med min oppskrift eller andre knekkebrød oppskrifter. Jeg bruker bare helt vanlig bakepapir. Det har alltid vært kjempe lett å ta de av.
      Bruker du en gammel variant?

    2. Hei. Jeg prøvde å lage disse i går, men det var klin umulig å få de av bakepapriet. Så måtte kaste alt :(. Bruker du noe på bakepapriet?

    3. Hei Kristine 🙂 Jeg lagde knekkebrødene dine i dag! 😀 alle ingredienseene var i kjøkkenskapet fra før, så da var jeg ikke snar å be! De ble kjempegode 🙂 Og ellers ønsker jeg deg en fin dag! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg