STYRKELØFT / BASELØFT

Som dere vet har jeg vært på Workshop i styrkeløft / baseløft i helgen.
Flere av dere ønsket et oppdatering på kurset, så her kommer det. 

Hovedgrunnen til at jeg ønsket å være med på kurset er rett og slett at jeg ønsket mer kunnskap og bedre teknikk.
Nå som jeg har vært borte fra treningen et år, vil jeg være sikker på at jeg gjør alt riktig. Ikke minst å få en skikkelig motivasjonsboost til styrketreningen fremover!

Kurset fant sted på Magnat på Skøyen og gikk over totalt åtte timer, lørdag og søndag. 
Fredrik Gyllensten er hovedcoach og Bo André Bergan er medcoach. 
Kurset består av noe teori og mye praksis. Øvelsene som blir gått igjennom er baseøvelsene knebøy, benkpress og markløft.
For å bli sterk, kreves det tre typer styrke: muskelstyrke, teknikkstyrke og viljestyrke. Det er teknikkstyrken som er hovedfokuset på denne workshoppen. 

Det blir mye fokus på hvert enkelt individ, da vi alle er forskjellige og hadde ulike utgangspunkt og mål. Denne gangen var det alt fra personer som hadde lyst til å stille i styrekløft og som hadde trent mye, til andre som bare hadde vært på noen gruppetimer og hadde lyst til å begynne å trene med vekter. 
Vi ble delt opp i tre grupper med tre personer på hver gruppe, hvor man da innad i gruppen løfter en og en.  
Underveis ble vi nøye studert og fikk gode råd til hvordan vi kunne forbedre teknikken. Hver og en av oss hadde forskjellige problemområder og ting vi måtte jobbe med. Etterhvert som vi jobbet med disse, ble teknikken bedre og vektene tyngre. Flere satte nye personlige rekorder på kurset :grin:

For min del var det å holde spennet i ryggen og å løfte opp brystet, hovedproblemet i markløft.  
Over ser dere Fredrik hjelper meg med akkurat dette.
I knebøy skulle jeg stå bredere enn jeg normalt gjør og holde godt i stangen. Hoved problemet mitt her, var faktisk viljestyrke. For de av dere som har lest bloggen min en stund, husker kanskje at jeg røk muskelen i hoften under knebøy for et par år siden. Det var ufattelig vondt! Hver gang jeg står i bunnposisjon i knebøy, minnes jeg denne opplevelsen og er redd for å sprette opp. Her må jeg rett og slett jobbe med tankene!
Benkpress gikk veldig greit etter en god instruksjon på spenn i ryggen. 
Generelt i alle løftene må jeg også være flinkere til å få med meg pusten, slik at åndedragene hjelper meg på løftet.


Våre to dyktige lærere.
Bo til venstre og Fredrik til høyre.

Jeg vil absolutt anbefale denne workshopen i styrkeløft / baseløft til andre, uansett utgangspunkt og mål. Du kan lese mer her. Å ha god teknikk er utrolig viktig, både for å bli sterk men også for å unngå skader. 
Det har gitt meg mer kunnskap og et løft i min egen trening både med tanke på teknikk, prestasjon og motivasjon. Nå vet jeg hva mine problemområder er og hva jeg må jobbe med videre. Jeg gleder meg til å ta skikkelig tak i styrketreningen igjen :grin:

Kristine ♥ 

16 kommentarer
    1. lykkebobla:
      Så bra at du har fått veiledning. Det er viktig!
      Nei, under markløft er det mye som må tenkes på og som skal klaffe. Men øvelse gjør mester 🙂

    2. lovelyliller.com:
      Spennende 🙂
      Jeg har lyst til å gå på olympisk løft med Fredrik også 🙂 Det er alltid gøy å lære!

    3. Cecilie Lykke:
      Han er veldig dyktig Cecilie. Håper på å få til et prosjekt med han fremover 🙂
      Man kan alltid bli bedre, ja. Og å rette på seg selv er veldig vanskelig. Man trenger å se det igjennom et annet perspektiv.

    4. Jeg har hørt så mye godt om Fredrik, og skulle ønske jeg kunne delta på workshops i Oslo med han. Tror absolutt det er lærerikt, og man kan ALLTID bli bedre 🙂

    5. Gøy med litt oppfølging, har fått veiledning selv,men må si at markløft er ikke enkelt – her gjelder det å være fokusert. Fint på magnat, litt annerledes enn andre steder jeg har vært 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg