DIN EGEN LYKKESSMED

Ordtaket “du er din egen lykke smed” har du hørt mange ganger.
Gjør vi egentlig noe med det?

Livet er her og nå.
Jeg er hundre prosent sjef over meg selv, min kropp og mitt liv.
Gjør jeg det jeg egentlig ønsker å gjøre?
Du kan spørre deg selv disse spørsmålene.
Er jeg lykkelig?
Bor jeg der jeg ønsker å bo?
Trives jeg på jobben min?
Omgås jeg med mennesker som trekker meg opp?
Har jeg en samboer som støtter meg?
Bruker jeg fritiden på det jeg liker?
Tar jeg vare på meg selv?
Enkelt og greit; lever jeg det livet som er best for meg?

Jeg sier ikke at livet er perfekt.
Det er ingen her i verden som er hundre prosent lykkelige.
Alt og alle har sine gode og mindre gode sider. Likevel skal livet og dets forskjellige utspring ha flere positive sider enn negative.

Hvis det er slik at det er ting ved livet ditt du vil endre, hvorfor gjør du det ikke?
Mest sannsynligvis fordi du er redd for forandringer, redd for å feile eller redd for hva andre måtte mene om deg.
Vi mennesker er ofte ekstremt opptatt av å bli likt. Vi trives med det gode, trygge og kjente. Dette hindrer oss i å gjøre forandringer, selv om vi er misfornøyde. Vi synes det er skummelt med ting vi ikke er kjent med eller har helt kontroll over.
Noen ganger må man likevel ha mot til seg, hva er det verste som kan skje?
Er du misfornøyd med bostedet ditt og har lyst til å flytte til en annen by. Ta mot til deg å gjør det! Det er skummelt å dra et sted man kanskje ikke er helt kjent med, men du må faktisk følge ditt eget hjerte og gå de veier som gjør deg lykkelig.
Det er lov å være ego.
Leve det livet du ønsker å leve, uavhengig av alle andre og deres meninger. Det verste som kan skje er at du feiler og finner ut at det nye bosted var kanskje ikke helt det du trodde likevel. Det er ingen skam.
Selv Thomas Edison fant ikke opp strømmen på første forsøkt. Nei, han brukte mange forsøk. Likevel valgte han å si at han aldri hadde feilet, han hadde bare funnet mange måter det ikke virket på. 
Jeg kan gjerne være den som rekker opp hånden og innrømmer at jeg har tråkket feil, og det flere ganger.
Hei, jeg heter Kristine. Jeg er tidligere anorektiker og har nesten tatt mitt eget liv, jeg har vært selvskader og kuttet meg selv flere ganger, jeg har vært overspiser og spist meg igjennom mine følelser.
Ja, jeg har tråkket feil mange ganger opp igjen årene. Jeg skal innrømme at det har vært ekstremt tøft til tider, men man kommer igjennom det, og utrolig nok blir man enormt mye sterkere og klokere. Jeg skulle aldri vært foruten mine feiltråkk, de har gjort meg til den jeg er i dag og det har lært meg utrolig mye om hvem jeg er, hva jeg vil og hva som er viktig for meg.

Du, og kun du, sitter med din egen livsbok i dine hender.
Hva vil du fylle din bok med?
Glem redselen.
Tørr å ta steget.
Du er din egen lykke smed.
Gjør de valgene og lev det livet som er riktig for deg og som gjør deg lykkelig.

Kristine ♥

12 kommentarer

Siste innlegg