SJOKOLADEKAKE MED GLASUR

Hei dere.
Håper har hatt en strålende helg så langt!


Jeg startet dagen med denne super deilige sjokoladekaken med tykk glasur denne søndagen. Og en god kopp kaffe. Det kaller jeg en fantastisk start på dagen!


De siste dagene har jeg virkelig gledet meg til søndag hvor jeg kunne sove lenge. Men hvem var det som var lys våken klokken syv i morges? Jo, det var meg! Typisk altså! Etter fem timers søvn kunne jeg nok ha bruk for noen flere timer på øyet. Da får jeg legge meg tidlig isteden. 
Når jeg først var våken, bestemte jeg meg for å ta en koserunde på kjøkkenet. Resultatet ble denne sjokoladenkaken, kanskje den beste jeg har laget1

Sjokoladekake med tykk glasur

Sjokoladekake
8 dadler*
2 egg
100 g gresk yoghurt, eller kesam / skyr naturell
1 dl kokosmelk, eller melk
3 ss sukringold
60 g sjokoladeprotein**
40 g havremel***
30 g kakaopulver
2 ts bakepulver
1/3 ts salt
1 fudge crisp proteinbar, eller eventuelt noen karamellbiter

Ha dadler og egg i en foodprosessor eller blender og kjør til en glatt masse.
Ha i resten av ingrediensene utenom proteinbaren.
Fordel massen i en form.
Del proteinbaren i biter og dytt de ned i kaken.
Stek på 175 grader ca 30 minutter.
Avkjøl i formen. 

*dadler kan byttes ut med 1 banan eller ca 1 dl eplemos / eplesyltetøy
**sjokoladeprotein kan erstattes av mer mel
***istedenfor havremel kan du bruke andre meltyper som speltmel, bokhvetemel eller hvetemel

Tykk sjokoladeglasur
300 g gresk yoghurt, eller skyr naturell
50 g sjokolade, jeg bruker denne
40 g sjokoladeprotein
30 g kakaopulver
40 g sukrinmelis

Smelt sjokoladen.
Bland sammen alle ingrediensene.
Del kaken i to.
Fordel halvparten av glasuren i mideten av kaken og resten på toppen.

Håper du lar deg friste, for denne er fantastisk god!
Ta et stykke eller fire. Spis og nyt :grin:

Kristine ♥

20 kommentarer

Siste innlegg