OSTEKAKE MED JORDBÆR

Denne laget jeg forrige helg da vi fikk venner på besøk.
Jeg valgte å spare oppskriften noen dager, slik at jeg kunne publisere den mens jeg var bortreist. Et ferdigskrevet innlegg kan være greit når man er på ferie. Reisefølget har nemlig ønsket minst mulig pc mens vi er her borte, så da får jeg vel oppfylle det :roll:


Uansett. Over til ostekaken med jordbær.
Dette var sommer i en kake.
Og den er så god altså.
Mmmmm….

Ostekake med jordbær

Bunn
50 g havregryn
40 g mandelmel
2 ss sukringold

Ostemasse
20 -25 jordbær
200 g philadephia, light eller original
300 g gresk yoghurt, eventuelt kesam eller skyr naturell
4 ss sukrinmelis
1/2 ts vaniljepulver
2 ss limesaft
4 plater gelatin

Start med bunnen.
Bland sammen havregryn, mandelmel og sukringold.
Ha i en rundform med 20 cm i diameter og stek i ovnen på 200 grader i 15 minutter.

Lag så ostemassen.
Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter. Varm så opp limesaften og smelt gelatinplatene i den varme saften.
Pisk sammen philadephia, gresk yoghurt, sukrinmelis og vaniljepulver. Vend inn smeltet gelatin til slutt.
Del jordbærene i 2 og legg dem pent rundt kanten på formen. Hell ostemassen over.
Sett i kjøleskapet i minimum 2 timer.
Topp gjerne med noen friske jordbær før servering.


Denne holder seg i kjøleskapet i flere dager. Om den får frem……det er nemlig ikke så lett å slutte å spise av den!


Håper du har hatt en bra start på uken.

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Astrid:
      Så hyggelig at du synes det 🙂
      Nei, ta av springformen etter at den er avkjølt. Formen har jeg kjøpt på ebay, det er rimlig og bra. Er en helt vanlig springform. Jeg bruker bare vanlig bakepapir fra matbutikken 🙂

    2. Åh nydelig!
      Er jo fint et måltid detta 😎
      Du tar ikke av springformen før etter den har vært i kjøleskapet vel?
      Har du anbefalinger ang form? 😊 hvilken/hvor? Og smører du den eller bruker papir?
      Litt nybegynner..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg