BCAA

BCAA er desidert det kosttilskuddet jeg bruker mest!
I går hentet jeg en pakke med BCAA. Faktisk tre bokser BCAA – det er nemlig pakketilbud på disse her. Det tenkte jeg var en fin anledning til å skrive litt om emnet.
Ps. Jeg har betalt for disse selv, altså ikke sponset.
 

BCAAA står for Branched-Chain Amino Acid. På norsk; grenkjedede aminosyrer, noe som beskriver molekylstrukturen til aminosyren.
I denne gruppen finner man de tre aminosyrene leucin, isoleucin og valin. Disse er blant de 9 essensielle aminosyrene; noe som betyr at de ikke kan dannes av kroppen. De grenkjedede aminosyrene står for cirka 35% av de essensielle aminosyrene i muskelprotein.

– BCAA, og spesielt aminosyren leucin har en direkte påvirkning på aktiveringsgrad av mTOR-pathway, som er en av de primære aktiveringsmekanismene for proteinsyntese.
I tillegg ser det ut som om BCAA kan øke total RNA-mengde i celler, som bestemmer den faktiske kapasiteten for proteinsyntese.
– Økte BCAA verdier senker også grad av proteinnedbrytning både via å være tilgjengelig som hurtig energi under trening, som vil forårsake en senkning i krav til bruk av muskelprotein som energikilde, og via å minske aktivitet i proteinnedbrytningsmekanismer.
Altså påvirker BCAA begge faktorer som påvirker netto muskelmasse i positiv grad.
– BCAA har flere fordeler ved trening, som at det konkurrerer med tryptophan om å entre hjernen, så man får lavere utskillelse av serotonin under trening, som igjen vil forårsake forsinket følelse av utmattelse.

Jeg bruker en stor scoop SELF drink mix BCAA før trening, uavhengig om det er kondisjonstrening eller styrketrening. Vet jeg at det blir over en time til jeg får spist, tar jeg det også etter trening. 
I tillegg smaker det godt. Noen ganger drikker jeg det bare for kosen skyld! :grin: 
Nå er det tilbud på SELF BCAA, både enkeltvis og som trepack. Favorittsmaken min er Apple Juice

Kristine ♥

4 kommentarer

Siste innlegg