HØSTMAT OG LAMMELÅR


Dere har sikkert fått med dere at det er høysesong for lam nå. Lam er høstmat for meg, noe jeg spiser mye av på denne tiden av året. 
Lam er både rimelig, godt og bra kjøtt. Enkelt å lage er det også! 
Til middag i dag ble det nettopp en klassisk lammestek med rotgrønnsaker og rødvinssaus. 
Lager du denne har du mat til mange dager. Det er genialt! 

Høstmat, ala lammelår med rotgrønnsaker

Gni lammelåret med salt, pepper, rosmarin og timian, og legg på en bakplate. Skjær grønnsaker i biter. Jeg brukte gulrot, pastinakk, sellerirot, nepe, rødbete og rødløk i biter, og legg det ved siden av lammet. Sett et steketermometer i lammelåret der kjøttet er tykkest og stek på 125 grader til kjøttet har nådd 68 -72 grader, avhengig av hvor rosa du vil ha steken. Jeg tok lammelåret ut på 68 grader, det tok cirka to timer. Du kan også steke lammet på høyere temperatur, for eksempel 180 grader. Da går steketiden raskere. Men kjøttet blir mørest ved lav steketempratur.
Pakk låret inn i aluminiumsfolie. Sett grønnsakene tilbake i ovnen og skru opp temperaturen til 225 grader. La de steke i ytterligere 10 -15 minutter mens låret hviler. 
I mellomtiden lager du sausen. Fres 1/2 finhakket rødløk i en kjele. Tilsett 1 ts tomatpure, 2 dl buljong, 1,5 dl rødvin, 1 ss balsamico, 1 ts sukrin og 1/2 ts timian. Kok i 5 -10 minutter. Om du ønsker kan du sile av sausen slik at løkbitene blir borte, men det er ikke nødvendig. Rør ut 1 ss maizena i litt vann og tilsett i sausen. Kok i et par minutter til. 
Så er det bare å spise og kose seg! 

I kveld skal jeg bake noe godt. Har dere noen forslag til hva? Jeg er nemlig i skikkelig bakehumør i dag, men vet ikke helt hva jeg skal lage!
Håper du har en super fin fredag. God helg :grin:  

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg