KARAMELLER MED SJOKOLADE


Disse karamellene er bare så fantastisk gode! Jeg elsker karameller og de ble hakket bedre med hvit og mørk sjokolade.
Jeg har laget de mange mange ganger. Jeg blir aldri lei! I dag morges laget jeg denne varianten med fløte. Tidligere har jeg laget med vikingmelk. De blir knall gode begge to :grin: 
Dette er noe man må lage i juletiden. Karameller vil bli en favoritt hos liten og stor. Og du, lag en dobbel eller trippel porsjon, for de forsvinner forferdelig fort! 


Disse karamellene kan lages på to måter, enten med fløte eller med vikingmelk. Begge versjonene blir knall gode!
Du kan også lage de uten sjokolade som rene karameller, eller du kan tilsette andre ting som hakkede nøtter eller tørket frukt. Mulighetene er mange!

Karameller med mørk og hvit sjokolade laget med vikingmelk
1 boks vikingmelk, eventuelt fløte
0,5 dl sukringold*
2 ss fibersirup gold**
1 liten klype salt, valgfritt
1/2 ts økologisk vaniljepulver, valgfritt
40 g hvit sjokolade
40 g sukkerfri sjokolade, jeg brukte denne

Karamellermed mørk og hvit sjokolade laget  med fløte
2 dl fløte 
1 dl sukringold*
1 ss smør
2 ss fibersirup gold**
1 liten klype salt, valgfritt
1/2 ts økologisk vaniljepulver, valgfritt 
40 g hvit sjokolade
40 g sukkerfri sjokolade, jeg brukte denne

Fremgangsmåte for begge variantene:
Bland alle ingrediensene i en bolle utenom sjokoladen og kok i 7 – 8 på sterk varme i mikroen. Ta ut bollen og rør om et par ganger underveis. 
Du kan også koke karamellene i en tykkbunnetkjele. Da må de koke i cirka 40 minutter.
Karamellen skal koke til den er brun og tykk. Ta opp litt masse med en skje for å se om den er ferdig. Stivner karamellene raskt i kantene er de klare.
Hakk sjokoladen i biter og legg i bunnen av små former eller du kan bruke en stor bakepapirkledd form. Strø da den hakkede sjokoladen utover formen. Hell karamellen over og sett den i kjøleskapet til karamellene har stivnet. Bruker du en form, skjærer du karamellen i biter før servering. 

**vanlig sukrin kan brukes istedenfor sukringold 
*istedenfor fibersirup gold kan du eventuelt bruke yacon sirup eller annen sirup


Håper du blir inspirert til å lage disse. Du vil ikke angre!
Ha en herlig søndag.

Kristine ♥

20 kommentarer
    1. Oda:
      Om du koker dem lenge trenger de ikke det. Men jeg vil anbefale å ha det i kjøleskapet. Jeg har pakket de bort å gitt de i gave, og det har gått bra 🙂

    2. Det så utrolig godt ut! Nam. Må de oppbevares i kjøleskap etter de er stivnet?
      Det hadde jo vært en super julegave, men da kan de ikke smelte under juletreet 😉

    3. Yngvild:
      Jeg er enig. Hjemmelagde er best!
      Da får du lage en ekstra stor porsjon. En times koking av karameller er jo ok om du har karameller for hele desember 😉

    4. Emily:
      Takk for det 🙂
      Tenker du hver uke? Jeg ser for meg at det blir litt mye. Men annen hver uke eller måneds oppsummering kunne vært en god ide.
      Spørsmålsrunde kommer i juleferien. Det tar veldig mange timer å svare, så da må jeg ta det etter eksamen 🙂 Takk for skrivetips.

    5. Du har alltid fristende oppskrifter og bilder.
      Kunne du hatt oppsummering av uken (ukens cravings, høydepunkt, opptur/nedtur osv…) eller spørsmålsrunde eller 10 ting du ikke visste ?

    6. Åh, fløtekarameller er så utrolig godt!! Mye bedre enn butikkarameller. Jeg har dessverre ikke mikro og synes det tar så altfor lang tid å lage i kjele, men det blir definitivt en runde med karamellaging før jul. Obligatorisk julesnacks 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg