FANTASTISK FRUKT OG NØTTEBRØD

Jeg bakte et skikkelig godt frukt og nøttebrød i går. Ettersom jeg ikke lenger kan spise gluten, forsøker jeg å eksperimentere med nye oppskrifter. Jeg er også ganske følsom for en del meltyper for tiden, selv om det er glutenfritt mel. Tarmen min er nok litt ødelagt og trenger litt hvile og reparasjon. Derfor forsøker jeg også å holde meg unna mye mel generelt. Hittil har jeg gjort mange bom når jeg har bakt og eksperimentert. Spesielt når det gjelder brød, rundstykker og bakevarer. Har du en god oppskrift, del den gjerne med meg!

I går ble det endelig suksess når jeg bakte. Dette fantastiske frukt og nøttebrødet ble både søtt og salt, crunchy og mykt. Det var veldig, veldig godt! Jeg synes brødet var så godt at jeg ikke hadde på noe pålegg, men du kan gjerne toppe det med pålegg om du ønsker det. All form for ost, tror jeg vil gjøre seg veldig godt på dette brødet.

Fantastisk frukt og nøttebrød
1 brød

300 g nøtter – bruk det du har tilgjengelig eller liker best. Jeg brukte en blanding av mandler, hasselnøtter, cashewnøtter, macadamianøtter og pecannøtter
300 g tørket frukt –  bruk det du ønsker. Jeg brukte rosiner, dadler, fiken og gojibær.
1/2 ts salt
1 ts bakepulver
1 ss sukringold
3 egg
20 g fiberfin, eller annet mel
80 g bokhvetemel, eller annet mel

Hakk nøtter og tørket frukt grovt. Bland med resten av ingrediensene.
Smør en brødform på 1,5 liter eller ha bakepapir i den.
Hell røren i formen.
Stek på 150 grader i 90 minutter.
Avkjøl i formen.
Oppbevar i kjøleskapet. 

Når jeg spiste brødet i dag, hadde jeg det 10 sekunder i mikroen. Da ble det saftig og godt igjen. Oppbevar brødet ellers i kjøleskapet. Håper det smaker!

 

Kristine ♥

2 kommentarer
    1. Det der med brie er sikker skikkelig godt. Skal lagre oppskrifta og lage neste gang jeg har ost og vinkveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg