TILSATT OG NATURLIG SUKKER

Vet du forskjellen på tilsatt og naturlig sukker?
Sukker i maten vår kommer i mange former. Det naturlige sukkeret finnes naturlig i maten, som for eksempel fruktsukkeret, mens tilsatte sukkeret er tilsatt i maten ved produksjon. 

Til vanlig hører vi at vi burde kutte ned på inntaket av sukker. Det er da det tilsatte sukkeret vi mener, altså vanlig raffinert sukker. Dette lages som oftest gjennom en kjemisk prosess kalt raffinering, hvor råsukkeret fjernes fra sukkerrørplantene. Sukker er billig, det gir god smak og det øker holdbarheten på mat, derfor tilsettes det i en rekke matvarer. Når det står ’tilsatt sukker’ på en matvare, kan dette bety mye forskjellig. Blant annet høyfruktosesirup, sukrose og fruktose.

SAMSUNG CSC
Ett gram fruktsukker inneholder akkurat like mye kalorier som ett gram bordsukker. Og når vi spiser sukker, tas sukkermolekylene opp og brukes i kroppen vår på akkurat samme måte. Hvorfor skal vi da spise mindre av den ene formen?
Jo, det er slik at tilsatt sukker gir lite næring. Matvarer som inneholder naturlige sukkerarter som for eksempel en banan som inneholder fruktsukker eller melk som inneholder melkesukker, tilfører kroppen viktige vitaminer, mineraler og kostfiber. Ta for eksempel melk, la oss si Ekstra Lett Melk. Ja, du får i deg sukker i form av laktose, men du får også i deg protein, D-vitamin, kalsium, jod, Vitamin A, folat, natrium, kalium, magnesium og mange andre viktige næringsstoffer. Du får altså med masse godsaker for kroppen din når du spiser det naturlige sukkeret, mens det tilsatte sukkeret er blottet for næring og vil kun tilføre kroppen såkalte tomme kalorier. I tillegg er det også slik at et høyt inntak av tilsatt sukker øker risikoen for flere livsstilsykdommer, for hull i tennene og overvekt. 

Hovedforskjellen på tilsatt og naturlig sukker er altså hva du får med på kjøpet når du spiser sukkerartene. 
Bugn i det naturlige sukkeret – frukt, bær, grønnsaker, poteter, melkeprodukter, osv og fokuser heller på å holde det tilsatte sukkeret til helgen. Da vil både kropp og sjel bli glad :razz:

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Kine:
      Som alt annet, alt med måte. Sukrin er bedre for kroppen enn sukker, men jeg ville ikke levd på det, om du skjønner hva jeg mener 🙂

    2. Takk for supert innlegg. Sukrin og sukringold er jo bedre enn vanlig sukker, men blir det fortsatt sett på som tilsatt sukker. Altså alle disse sunne oppskriften f.eks smashkulene dine betyr det at man ikke skal spise det for ofte også? 🙂

    3. Nå over nyttår hvor så mange er anti-sukker, så synes jeg det er flott at du setter fokus på dette. Det er jo overhodet ikke sånn at alt som inneholder en eller annen form for sukker er negativt for oss. 🙂

    4. Nina Bakke:
      Jeg tenker alt med måte og at man ikke trenger å være fanatiske. Mest mulig naturlig mat er jeg likevel veldig enig 🙂

    5. Minst mulig raffinert sukker her, jeg spiser det i utgangspunktet ikke men får det i meg litt via kaviar, makrell i tomat og slike ting. Prøver også å kutte helt ned på andre søtningsmiddel også og bruke mest naturlig søtning og er uansett vant til at mat ikke trenger å smake så veldig søtt – heller ikke “godis”

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg