SALTE KARAMELLER – MELKEFRIE

Oh, dere. Disse karamellene var så gode. Bare det å se på bildene gjør at jeg får vann i munnen! Jeg hadde faktisk med disse karamellene på konferanse i går. Ettersom det ble en lang dag, tenkte jeg at jeg og venninnen jeg dro med måtte ha noe å kose oss med. Og jammen koste vi oss ikke med disse karamellene.

Jeg har brukt ghee og kokoskrem i oppskriften. Dette er fordi jeg akkurat nå spiser melkefritt. Som nevnt tidligere, fikk jeg påvist cøliaki og da testet jeg også positivt for laktose. Trolig har jeg ikke laktoseallergi, men akkurat nå er tarmen såpass ødelagt at jeg tester psotivt for laktose også.  Og for å la tarmen få en liten pause og lege seg, spiser jeg også melkefritt en periode. Du kan bytte ut ghee med smør og kokoskrem kan byttes ut med fløte eller vikingmelk. Jeg bruker denne kokoskremen fra SantaMaria.

Salte karameller – melkefrie

50 g ghee, eventuelt smør
2 dl kokoskrem, eventuelt fløte eller vikingmelk
0,5 dl fibersirup
3 ss sukringold
1/3 ts havsalt
1/3 ts vaniljepulver
Havsalt til topping, ca 1/2 ts

Ha alle ingrediensene i en kjele, bortsett fra havsaltet til toppingen. Kok opp. La koke i 15 -20 minutter, til massen tykner. Rør om av og til.
Det er ikke nødvendig å røre hele tiden. Jeg rørte om en gang cirka hvert 5 minutt.
Hell massen i en form kledd med bakepapir. Strø over havsalt.
Sett i kjøleskapet minimum 1 time, gjerne lenger.
Skjær opp i biter.
Oppbevar karamellene i kjøleskapet om de ikke spises med en gang.

Karameller er super godt i seg selv og med havsalt ble disse magisk gode! Det er noe med kombinasjonen av salt og søtt som er helt fantastisk. Disse karamellene må du bare lage! Nyt og kos deg. Og du, ha en finfin søndag. Håper du nyter helgen og gjør noe som får frem et smil hos deg.

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Har lett etter en melkefri oppskrift. Har laktoseintoleranse. Tusen takk. Skal handle inn i morgen 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg