DEILIGE SUKKERFRI SKOLEBRØD

Hvem liker vel ikke nybakte skolebrød? Disse bakte jeg i går. Jeg skulle besøke brødrene mine og de ønsket iherdig at jeg skulle bake boller til dem. Når mine kjære brødre kommer med et ønske, kan jeg ikke annet enn å oppfylle dette. Så jeg satte i gang og bake!

Denne varianten av skoleboller er laget med speltmel og er uten sukker. Likevel er de saftige og veldig gode. Jeg kan riktignok ikke gå god for de selv. Ettersom jeg har fått cøliaki, kan jeg ikke spise disse. Brødrene mine derimot, spiste, mmm’et seg og sa at de var skikkelig gode.  

Sukkerfrie skolebrød
16 stykker

70 g smør
3,5 dl melk
Ca 400 g speltmel
50 g fiberfin, eventuelt mer mel
50 g vaniljeprotein, eventuelt mer mel
1/2 pose gjær
1 ts kardemomme
80 g sukringold
1 ts honning
1 egg

Varm opp melk og smør til omtrent 40 grader.
Bland resten av ingrediensene i en bolle. Ha så i den varme melken.
Bland ingrediensene godt.
Juster med mer mel om deigen blir veldig klissete.
La deigen heve i 60 minutter.
Lag gjerne vaniljekremen mens deigen hever.
Del deigen i 16 emner. Rull til boller som du presser litt flate. Etterhev i 20 minutter.
Lag en fordypning i hver bolle og ha i vaniljekrem.
Stek på 225 grader i 12 minutter.
Nyt.

Vaniljekrem
6 dl melk
50 g sukringold
2 ss fibersirup
1 ts vaniljepulver
60 g maisenna
3 eggeplommer

Varm opp melk med sukringold og vaniljepulver.
Miks maisenna med eggeplommene. Tilsett så halvparten av melken i maisenna blandingen. Visp godt så det ikke blir noen klumper. Tilsett så resten av melken. Varm opp blandingen til kokepunktet mens du konstant rører.
La avkjøle.

På Østlandet er det en skikkelig grå og regnfull søndag. En slik søndag jeg vil si er en perfekt bakesøndag. Ta å skjem bort deg selv eller noen du er glad i med sunnere skoleboller. Kos dere!


Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg