SØTPOTETLOMPER / WRAPS

Jeg prøvde meg på søtpotetlomper / wraps igjen i går kveld etter middagen. Denne gangen ble de perfekte. Rett og slett knall gode! Nøkkelen til perfekte søtpotetlomper / wraps er å ikke bruke for mye mel. Da blir de saftige og gode. 
Du kan bruke disse til alt fra wraps, til å ha pålegg på, til middag, som pizzabunn eller bare som snacks. De er utrolig gode med brunost og syltetøy, eller kanel, smør og sukringold. Mmmm, så deilig! 

SAMSUNG CSC
Oppskriften er inspirert av kokeboken Kjernesunt. 

Søtpotetlomper / wraps

500 g søtpotet
1 ts salt
Havremel, cirka 150 g*

Skrell og kutt søtpotetene i mindre biter. Kok dem møre. Hell av vannet og la de dampe godt av seg. 
Mos dem så med en stavmikser eller gaffel. Ha i salt. 
Tilsett så mel. Ha i litt og litt av gangen. Du skal få en fast deig, men den skal ikke bli hard. Ha heller litt for lite mel enn for mye, da blir de saftige og gode.
Forsøk å lage en kule av deigen og kjevl kulen ut til en lompe. Det er viktig å ha litt mel på kjøkkenbenken når du kjevler ut. Klarer du å kjevle ut deigen uten at den revner, er det riktig mengde mel.
Stek lompene i et par minutter på hver side i en tørr panne på middels varme.
Oppbevar i en plastpose eller under et kjøkkenhåndkle. 

*havremel kan byttes ut med andre meltyper som speltmel 

SAMSUNG CSC
I dag hadde jeg med søtpotetlomper / wrap i matbakken. De var fylt med ost, skinke, salat og pesto. Kjempe godt! Disse blir helt klart en favoritt hos meg fremover. Håper de faller i smak hos deg også. 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Eli:
      Tar det absolutt ikke som noen bedreviter. Jeg er ingen ekspert, så det er alltid supert med gode tips 🙂
      Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en takke med det første, det blir så himla mange kjøkkenredskaper (kjæresten synes allerede jeg har alt for mange 😉 ) men å bake ut med hvetemel skal jeg prøve neste gang. Tusen takk 🙂

    2. Potetkaker, krotakaker, mjølkekaker, lomper osv er veldig vanlig her hvor jeg bor. Et tips er å bruke mesteparten hvetemel til utbaking, da blir lompene saftigere. Det er også bedre å bruke en såkalt “takke” i stedet for stekepanne, men dette koster selvsagt litt. Ikke meningen å være noe bedreviter, bare noen tips. Dine så gode ut også 😉

    3. Åh, det har jeg lyst å prøve meg på 😀 Hvor mange lomper fikk du ut av denne oppskriften?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg