CHICKEN TIKKA

SONY DSC
En av mine absolutt favorittoppskrifter de siste årene, er chicken tikka. Jeg blir aldri lei! Og det er mye enklere å lage enn du skulle tro. I dag var for eksempel middag klar på omtrent tjue minutter!
Mat som er sunn, enkel og knall godt er det jeg digger!

SONY DSC

Chicken tikka
Nok til 2 sultene personer. 
Lag gjerne en dobbel eller trippel porsjon, for dette er godt! Sausen holder seg en ukes tid i kjøleskapet. 

1 ss olje
3 hvitløksfedd, finhakket
1/2 chili
3 ss fersk hakekt ingefær
1 løk i biter
1 ss garam masala
1/2 ts kanel
1/4 ts kardemomme
1/2 ts gurkemeie
1/2 ts koriander
1 ss tandori masala
3 ss tomatpure
400 g hakket tomat
150 g gresk yoghurt, eventuelt yoghurt naturell eller kokosmelk
Frisk koriander

Ha olje i en kjele og freste hakket løk, chili, ingefær og hvitløk. Ha i krydder og rør godt.
Tilsett hakkede tomater og tomatpure. Kjør sausen glatt med en stavmikser eller blender. Kok opp.
Du kan velge om du vil steke kyllingen ved siden av eller bare skjære den i biter og ha bitene direkte i susen. I dag gjorde jeg dette, enkelt og greit. La da sausen koke i omtrent 10 minutter med kyllingbitene i. Når kyllingen er gjennomkokt har du i kokosmelk eller yoghurt.
Server.

SONY DSC
Jeg lagde noen enkle hvitløksbrød ved siden av. Det er rett og slett grove rundstykker som jeg delte i to, smurte med litt meierismør og så strødde over grovhakket hvitløk. Inn i ovnen på 225 grader i 10 -12 minutter. 

Dette er bare super godt!
Kanskje chicken tikka blir en favoritt hos deg også? :grin:

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. jeg og mamma lagde denne i går, og HERLIGHET så god den var! Akkurat som å spise på indisk restaurant! Tusen takk for at du delte oppskriften! 😀 😀

    2. Tikkaen ble skikkelig god. Mannen likte den også veldig godt. Jeg skal lage mye av sausen fremover 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg