BCAA OG TRENING

Jeg fikk spørsmål om jeg ikke kunne si litt mer om BCAA og når jeg bruker det. Selvfølgelig kan jeg det!
BCAAA står for Branched-Chain Amino Acid. På norsk; grenkjedede aminosyrer, noe som beskriver molekylstrukturen til aminosyren. Her finner man de tre aminosyrene leucin, isoleucin og valin. Disse er blant de 9 essensielle aminosyrene; noe som betyr at de ikke kan dannes av kroppen.

SAMSUNG CSC
– BCAA, og spesielt aminosyren leucin har en direkte påvirkning på aktiveringsgrad av mTOR-pathway, som er en av de primære aktiveringsmekanismene for proteinsyntese. I tillegg ser det ut som om BCAA kan øke total RNA-mengde i celler, som bestemmer den faktiske kapasiteten for proteinsyntese. 
– Økte BCAA verdier senker også grad av proteinnedbrytning både via å være tilgjengelig som hurtig energi under trening, som vil forårsake en senkning i krav til bruk av muskelprotein som energikilde, og via å minske aktivitet i proteinnedbrytningsmekanismer. 
Altså påvirker BCAA begge faktorer som påvirker netto muskelmasse i positiv grad.
– BCAA har flere fordeler ved trening, som at det konkurrerer med tryptophan om å entre hjernen, så man får lavere utskillelse av serotonin under trening, som igjen vil forårsake forsinket følelse av utmattelse. 

Kort oppsumert; BCAA påvirker muskelmassen vår i positiv grad samtidig som det forsinker følelsen av utmattelse under trening. 

SAMSUNG CSC
Jeg bruker nå SmartSupps BCAA da denne har et bra næringsinnhold, altså et høyt og rent innhold av BCAA, samtidig som den smaker bra.
Jeg tar alltid BCAA før trening, favoritten for tiden er den med watermelon. Noen ganger tar jeg det også etter trening, men som regel spiser jeg en banan og /eller noen riskaker og en proteinshake isteden. 

Håper dere ble litt klokere :grin:

Kristine ♥

6 kommentarer

Siste innlegg