SVAR

Det tikker stadig inn spørsmål fra dere på mail eller facebook. Jeg får forøvrig også mange hilsener, noe jeg må si tusen hjertelig takk for. Jeg setter enormt pris på det ♥
Mange av spørsmålene jeg får, går igjen. Her kommer et svar på noen av de spørsmålene som har blitt stilt flere ganger den siste måneden. 
 

Jeg har sett på snapchat at du drikker en del proteinkaffe. Hvordan lager du den?
Jeg elsker proteinkaffe og drikker det hver dag! Bland 20 -30 g sjokoladeproteinpulver og 2 dråper stevia (kan sløyfes) med 0,5 dl vann i et glass eller en kopp. Ha i 1 ts -1 ss kaffepulver, avhengig av hvor sterk du liker kaffen din. Hell over kokende vann, ca 2 dl. Rør godt. 
Du kan også velge å helle i ferdiglaget svart kaffe i koppen med proteinpulver, stevia og vann. 

Hvilken olje bruker du til å steke mat i?
Jeg bruker som regel kokosolje til å steke grønnsaker. Når det gjelder kjøtt, fisk, fugl, pannekaker og lignende, bruker jeg vanlig meierismør. 

Hvor mange kalorier spiser du?
Jeg har ingen aning, da jeg ikke teller kalorier.
Jeg mener at det er verken sunt eller naturlig å telle kalorier og næringsemner som proteiner, karbohydrater og fett. Kroppen kan selv regulerer sult og lyst, og den vet alltid best! Om man begynner å overstyre kroppens signaler ved å følge en fast oppsatt matplan og teller kalorier vil man etterhvert få et unaturlig forhold til mat og kropp, samtidig som man risikerer å gå på en smell, altså få en form for spiseforstyrrelse. Ingen kalkulator eller oppsett kan vite hvor mange kalorier du trenger eller antall gram karbohydrater, fett og proteiner. Det er det kun kroppen din som vet!

SAMSUNG CSC
Hvordan trener du nå? Og hvordan deler du opp kroppen på styrketrening?
Jeg kan fortsatt ikke løpe eller gå for mye på grunn av en skade i akillesen (ruptur av scenen og betennelse). Derfor blir det nesten kun styrketrening på meg. 
Nå deler jeg opp i underkopp og overkropp, hvor jeg har fire styrkedager i uken. To dager hvor jeg trener underkropp, altså ben og rumpe. Og to dager hvor jeg trener overkropp, altså rygg og skuldre. Jeg legger til en eller to øvelser for bryst på en overkroppsdag og en eller to øvelser for mage på en underkroppsdag. 
I tillegg går jeg meg gjerne en tur i skogen om akillesen føles god. 

Jeg ble nyskjerrig på det du sa om glutamin for magen. Kan du si litt mer om akkurat det?
Jeg tar 1 ts glutamin sammen med et glass vann på tom mage om morgenen. Dette er altså det helt første jeg gjør når jeg står opp. 
L-glutamin er en aminosyre og akkurat denne aminosryen er primær drivstoffet som brukes av tarmslimhinnens celler. Det er derfor sannsynlig at glutamin styrker tarmen.  
Studienen på glutamin er sprikende og hvorvidt aminosyren styrker fordøyelsen eller ei, er omdiskutert. Enkelte studier viser at det hjelper fordøyelsen, andre studier viser mindre effekt. Er du en av dem som sliter med vond mage, IBS, oppblåst mage, sure oppstøt eller lignende, vil jeg anbefale deg å forsøke en måneds tid med glutamin. Da kan du se om det hjelper deg eller ikke. 
For meg har det absolutt hjulpet! De første to ukene jeg begynte med glutamin, tok jeg en toppet teskje tre ganger om dagen en halv time før et måltid. Nå tar jeg kun en toppet teskje om morgenen. Glutamin-varianten fra StarNutrition er rimelig og bra. 

Hva er dine må ha i kjøleskapet?
Jeg må alltid ha en kjøttvariant; kylling, biff, karbonadedeig eller lignende, cottage cheese, tomat, brokkoli, ketchup, egg, meierismør, ost, cola zero og grønne epler. Har jeg det, er jeg ganske så fornøyd! 


Hva handlet du når du var i Sverige?
– Kalkunfilet, biff, økologisk bacon, lakseburger, roastbiff, skinkevarianter
– Keso, kesella, yoggi drikkeyoghurt, creme fraiche, fløte, kvarg med diverse smaker
– Feta ost, philadelphia, parmesan, buffalo mozzarella, brie, mandelmelk, kokosmelk
– Lavkarbo brød, riskaker i forskjellige smaker, rågkruskar (rug “rundstykke” med 100 % fullkorn)
– Sukkerfritt syltetøy, ketchup, sursøt sennep
– Pofiber, Pauluns frokostblanding
– Diverse proteinbarer, sjokolade søtet med stevia, 
– Yoghurtgodis, godteri, lohilo proteinis

Hvilke kosttilskudd bruker du?
Et kosttilskudd er som navnet tilsier, kun et tilskudd og kommer i tillegg til vanlig mat. Et variert og sunt kosthold burde alltid være første prioritet!
Av tilskudd så tar jeg omega3 og multivitamin hver dag. Jeg tar også glutamin på morgenen, som jeg skrev over.  Før trening tar jeg BCAA, som regel sammen med en frukt. Jeg er ikke så nøye på det, men jeg prøver å ta en proteinshake sammen med karbohydrater, frukt og / eller riskaker, etter trening. Det kommer litt ann på hvor lenge det er til jeg skal spise. Skal jeg rett hjem til mat, droppet jeg det ofte.

Håper du fikk et godt svar på det du lurte på. Om ikke så er det bare å legge igjen et spørsmål her eller sende meg en mail, så svarer jeg så godt det lar seg gjøre der :grin:

Kristine ♥

    1. Hei! Jeg lurer på hva som er så bra med kvarg i forhold til mager kesam f.eks? har det bedre næringsinnhold? ser at så mange kjøper det så lurte på hvorfor de bare ikke kjøper kesam hehe

    2. Hei.
      Liker bloggen din godt. Mange gode treningstips og mattips der. Men med et faglig fokus på hjertevennlig mat, stusser jeg litt på dine valg av fett i maten. Du bruker mye kokosfett og meierismør. Sammen med bacon og masse kjøtt vil dette føre til inntak av for mye mettet fett.
      I et hjertevennlig kosthold anbefaler vi umettet fett med planteoljer for å holde kolesterolet nede og forebygge hjerte kar-sykdommer.

    3. stina:
      Næringsinnholdet er omtrent likt, men kvarg finnes i mange smaker, blant annet karamell, kokos og lignende. Slike smaker vi ikke har i Norge. Konsistensen er også tykkere, noe jeg liker veldig godt 🙂 Også er det jo mye billigere enn kesam / skyr 🙂

    4. Hannah:
      Jeg er helt uenig i det du sier. Mettet fett er alt annet enn farlig!

      Det har vel egentlig ikke vært riktig godt dokumenter at mettet fett er dirkete skadelig.
      Vi har så mye god forskning i dag som viser at det blant annet ikke er noe sammen heng mellom mettet fett og hjerte- karsykdom.
      For all del, jeg har ikke noe enten eller forhold og mener ikke at du utelukkende skal spise mettet fett. Men å påstå at mettet fett er skadelig, vet vi er feil den dag i dag.
      Mettet fett er nødvendig for funksjonen av alle celler i kroppen, men ja, man må tenke på kvaliteten av mettet fett.

      Jeg kunne skrevet en hel bok om akkurat dette.
      For noen år siden var jeg akkurat der du er nå. Det tok tid, mye lesing og mye kunnskap før jeg skjønte ting. Det var vanskelig å godta at mye av det vi har lært faktisk er feil.

      Har du lest Seven Countries Studien? Det er jo denne som ligger til grunnlag for at mettet fett er farlig. Da mener jeg ikke bare den korte rapporten, men hele boken? Den er i ettertid bli kalt en vits og blir latterlig gjort i forskningsmiljøet. Om du leser boken vil du forstå hvorfor. Blant annet metoden de har brukt hvor de forkaster flere av resultatene. Anbefaler deg å lese denne boken. Da vil du aldri mer referere til denne studien og få en annen oppfattning av fett.

      Jeg kan jo fortelle om hvorfor jeg ble nysgjerrig på dette med mettet fett.
      Når vi lærte på skolen at vi mennesker har kun endret genene våre med 0,02 % siden steinalderen, så kan umulig mettet fett være farlig. Mesteparten av maten vi er laget til å spise består av kjøtt, da også marg, fete deler, osv. Korn har kun eksistert en svært kort tid sett i revolusjonært synspunkt.

    5. Digger å lese bloggen din med alle supre tips og motivasjon! Ble ekstra glad når du tipset om glutamin ift ibs, del gjerne flere tips om du har omkring magetrøbbel og ibs 🙂
      Hege

    6. Hei Kristine!
      Så fin blogg. Liker veldig godt handlelisten din.
      Skal en tur å handle selv, så kjekt med tips. Lurte bare på om du får kjøpt propud, pauluns frokostblanding og lohilos proteinis i dagligvare butikker? Og evt hvilke? Hilsen Renate

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg