OM MAGERUTER OG MIN FAVORITT MAGEØVELSE


Etter at jeg la ut dette bilde på snapchat i går, kristineokern, fikk jeg utrolig mange spørsmål om hvordan jeg trener mage. 
Først må jeg bare få frem at jeg ikke har mageruter hver dag. Som jeg skrev på snapchap, så hadde jeg drukket relativt mye alkohol den natten. Alkohol er vanndrivende og dermed hadde jeg ekstremt lite vann i kroppen. Da kommer muskulaturen tydeligere frem. 

Når det kommer til trening av magemusklaturen, så er den akkurat som alle andre muskelgrupper; den må trenes tungt. Legg vekk alle tanker om at hundre situps gir flat mage, det er helt feil! Tren magen tungt en til to ganger i uken med to til tre øvelser. Det holder mer enn nok. Selv trener jeg mage maks en ganger i uken med to øvelser hver gang.
Under kan dere se min favoritt mageøvelse. 

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
Jeg er usikker på akkurat hva denne øvelsen heter, men jeg kaller den liggende skrå benhev. 
Start med å ligge på ryggen på en benk. En skrå benk vil gi større motstand enn en rett benk. Bruk hendene til å ta tak i benken slik at du får støtte og ikke sklier ned av benken. Ha bena i nitt graders vinkel slik du ser på det nederste bildet. Senk så bena nedover mot gulvet samtidig som du retter dem ut. Bevegelsen skal være rolig og kontrollert. Pass på at korsryggen hele tiden er i kontakt med underlaget på benken. Spenn magemuskulaturen, dette er veldig viktig slik at du får god kontakt med musklene, og trekk bena opp mot magen igjen.
Gjenta og gjør så mange repetisjoner du klarer. Ta to til tre sett.  
I denne mageøvelsen er det hovedsakelig rette magemusklene, altså rectus abdominis, og hofteleddsbøyerne, iliopsoas, som hovedsakelig trenes. 

Jeg må legge til at synlige mageruter avhenger av fettprosent. Så lenge det er fett over muskulaturen vil ikke musklene bli synlig.
Det skal mye til for at magemusklene blir svært tydelige hos jenter. Det er heller ikke sunt med en såpass lav fettprosent. Hadde jeg skulle gått rundt med så synlige mageruter hver dag slik som bildet over viser, hadde jeg trolig ikke hatt menstruasjon, energi eller et særlig bra liv. Mageruter er rett og slett stort sett en følge av lav fettprosent og for lav fettprosent hos jenter er ikke å anbefale. 
Det er likevel mange andre grunner til å trene magen. Blant annet fordi kjernemuskulaturen stabiliserer kroppen, noe som er ekstremt viktig for å kunne gjennomføre daglige gjøremål som å bøye seg opp og ned uten skader. En godt trent magemuskulatur er også viktig for god balanse, kroppsholdning og for å hindre ryggskader. 
Tren gjerne magen, men gjør det for å ha en sunn og velfungerende kropp, ikke for å få mageruter :grin:  

Kristine ♥ 

16 kommentarer
    1. Marie Vigebo:
      Hvordan jeg trener overkropp? Jeg legger ofte ut treningsøktene her på bloggen, så det er bare å følge med så kommer øktene. Da kan du se hvordan jeg trener 🙂

    2. :D:
      Hei D.
      Jeg hadde i tillegg en liten rift i akillesen, slik at det er noe som tar bortimot et halvt år før blir helt bra. Jeg sliter altså fortsatt med akillesen. Det gjør at jeg ikke kan gå eller løpe. Bentrening fungerer riktignok ganske så bra.

      Jeg ville hørt med legen din eller en dyktig fysioterapeut. Jeg fikk tilbud om kortisol-sprøyte. Jeg takket riktignok nei, da jeg vil at kroppen skal gro på egenhånd, men kanskje dette kan være noe for deg? Å få råd og tips av en profesjonell er uansett det jeg vil anbefale deg, da jeg ikke er noen ekspert på området. LYkke til <3

    3. Hei! Liker veldig godt bloggen din og du inspirerer mye 🙂 Titter innom er flere ganger i uka 😀 Over til noe annet, jeg husker og ha lest at du hadde betennelse i akillesen for en liten stund tilbake?? Jeg har det samme nå, og det er så utrolig kjedelig :(. Det begynte for 2 uker siden, og har ikke kunnet gå mye, løpe eller trene bein i løpet av den tiden. Jeg kom meg til legen i går og fikk noen tabletter som skal hjelpe litt, og jeg skal fortsette å være mest mulig i ro. Legen sa det mest sannsynligvis ville ta 2-3 uker til før jeg kan gjøre noe aktivt, noe som er litt krise i og med at jeg blant annet skal til Amsterdam, noe som innebærer masse gåing. Jeg har også en veldig aktiv jobb jeg jobber ca 2 ganger i uka på, noe jeg merker er en belastning for foten. Ufattelig kjipt å ha det sånn! Har sommerfere og hadde planer om endellig å få tid til å løpe masse og gå lange turer, da det er noe jeg elsker å gjøre. Jeg lurte derfor på om du ville dele noen tips og erfaringer med meg? Hvor lang tid tok det? Hvor mye gåing/aktivitet er ok i f.eks. løpet av en dag? Hva gjorde du av trening/ aktivitet? Selv prøver jeg å trene styrke på overkropp ca. 2 ganger i uken (tør ikke å trene noe med bein), og dette er den eneste treningen jeg gjør. Klarer ikke trene flere ganger enn det, da jeg synes å trene overkropp er alt for ensformig og kjedelig til å gjøre ofte. Elsker derimot å trene bein, haha. Og når det kommer til aktivitetsnivå, så er man jo strengt tatt nødt til å gå en del, noe som kanskje ikke er så bra. Bor et stykke unna t-bane og buss i tillegg til at jeg går til treningsenteret, til og på jobb osv! Er det veldig dumt og vil forverre bedringsprossen? Takk på forhånd 🙂 <3

    4. Du er bare best! Elsker dine sunne meninger og syn på ulike ting! Og du ser smasssshing ut 😍 Ha en fiinfin helg flotta 😀

    5. Bra og inspirerende innlegg! Nå fikk jeg lyst til å dra ned på trening og kjøre et par mageøvelser! 😀 Jeg trener selv magen tungt 1-2 ganger i uken og merker stor forskjell! Jeg liker veldig godt planken, pluss samme øvelse som deg bare på gulvet! Vil du skrive et lignende innlegg, bare om overkropp? Hvordan deler du opp overkroppen på trening og hvilke øvelser sverger du til? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg