SLIK BLE JEG KVITT MINE MAGEPROBLEMER

Som mange av dere vet, har jeg slitt mye med magen min siden tenårene. Jeg har fått mange diagnoser, blant annet irritabel tarm, enzymmangel og hyperallergi. De siste ti årene har jeg prøvd utallige dietter og råd. LCHF, FOODMAP, glutenfritt, sukkerfritt , å drikk urtete på tom magen, selvmassasje av magen, naturterapi,  å bare gå med løse klær over magen og en hel del andre ting. For ikke å snakke om alle kronene jeg har brukt på forskjellige kosttilskudd! Jeg er nesten flau over hvor mye tid, energi og penger jeg har brukt på å forsøke å finne en løsning på mine mageproblemer. Likevel er jeg veldig glad for det. Etter mye prøving og feiling har jeg nå minimalt med magevondt, gass, sure oppstøt og andre mageproblemer. 

Da jeg vet det er mange der ute som også sliter med magevondt, vil jeg dele hva som har hjulpet for meg. 
SAMSUNG CSC
Tilskudd av probitika
Dette er nok det som har hjulpet meg mest. Jeg har nevnt dette flere ganger på bloggen. Fortsatt bruker jeg høydose probitika hver dag, jeg bruker denne fra California Gold Nutrition som jeg kjøper på iHerb. Den har mye høyere innhold enn noen tilskudd du får kjøpt i Norge. Mange av mine venner og bekjente har også testet ut denne probotikaen etter tips fra meg, og alle har så langt følt en forbedring på magefunksjonen. 

Mer fett i kosten 
Å øke inntaket av fett har desidert vært nyttig. Jeg spiser mer fet fisk, avokado, kokosolje, egg, meierismør og fete melkeprodukter som ost og rømme. Fett gjør at tømmingen fra magesekken tar lenger tid og tarmene dine får dermed bedre tid til å fordøye maten. 

Tilskudd av Glutamin
Hvorvidt glutamin styrker fordøyelsen eller ei, er omdiskutert. Enkelte studier viser at det hjelper fordøyelsen, andre studier viser liten effekt. For meg har det hjulpet. De første to ukene jeg begynte med Glutamin, tok jeg en toppet teskje tre ganger om dagen en halv time før hvert måltid. Nå tar jeg en toppet teskje om morgenen på tom mage hver eneste dag sammen med et glass vann. Jeg bruker Glutapure fra UltimateNutrition.

Redusere stressnivåene
I dagens samfunn kan en lett føle mye stress og forventinger fra mange kanter. Psykisk stress var trolig en av hoved triggerne for mine mageproblemer. Er kroppen stresset, blir magen stresset og da kan det oppstå problemer under fordøyelsen av maten vi spiser. Jeg måtte rett og slett begynne å stenge en del av stresset ute, og sette av mer tid til meg selv hver dag. Å lære å slappe av og stenge ute stress er en kunst. Jeg måtte faktisk ha profesjonell hjelp for å lære dette! Kanskje er du i samme båt?

Dette er altså ting som har hjulpet meg. Håper det kan være til nytte og hjelp for deg også :grin: 

Kristine ♥

16 kommentarer
    1. Lilly:
      Det var synd at det ikke hjalp deg Lilly.
      Angående stress så synes jeg dette er vanskelig. Enda vanskeligere å sette ord på. Jeg vil anbefale deg å melde deg på et kurs, jeg ble sendt på mindfullness kurs gjennom legen, eller oppsøke en psykolog som kan hjelpe deg. Stress sitter jo i hodet. Da må en lære å roe ned tankene.

    2. Husker jeg prøvde glutamin etter du anbefalte det sist, men jeg ble bare enda værre av det! Fikk steinhard og oppblåst mage😖 Tror derimot at stress kan være en stor faktor hos meg, kunne du skrevet et innlegg med litt tips om hvordan håndtere/kvitte seg med stress kanskje? 🙂 Føler ikke helt jeg greier å slappe av uansett hva jeg gjør..

    3. Emma:
      Hei Emma. Om det eneste mageproblemet du har er metthetsfølelsen er det ikke et mageproblem. Jeg slet veldig med at jeg følte at magen min var bunnløs etter at jeg hadde spiseforstyrrelse. Det skyldes ofte at man har tuklet med spisemønsteret eller mat, og hormonene som styrer sult og metthet blir “forvirret” og kommer ut av balanse.
      Om det kun er sult og metthet som er ditt problem, vil ikke tipsene over være til spesielt nytte for deg, annet enn at mer fett og peobotika kan ha en liten virkning.

    4. Hei.
      Jeg plages veldig med magen, og har et spørsmål til deg; var det slik at da du hadde de største mageproblemene at du ikke følte en mettfølelse? For dette er noe jeg har slitt med veldig mange år. Jeg kan spise så sykt mye noen ganger, men jeg føler meg ikke særlig bra etterpå. Og tar ei stund før magen min blir “normal” igjen hvis det foregår over lengre tid. Har du hatt dette problemet? Eller hvilke mageplager har du hatt? Vil gjerne vite om de kan være like, slik at det du faktisk tar kan funke. Er litt skeptisk av meg. 🙂

    5. Ina:
      Hei Ina.
      Så bra at du føler en bedring av probotikaen.
      Jeg synes faktisk at den probotikaen jeg bruker i dag, er litt bedre enn Origins sin versjon og føler den har hjulpet meg enda et hakk. Om du går mot slutten vil jeg anbefale deg å prøve California Gold Nutrition og se om du føler enda mer forbedring. Om ikke så kan du gå tilbake til Origins sin versjon etterpå. Den er jo litt rimeligere.
      Lykke til 🙂

    6. linnmblom:
      Prøv en høydose probotika først. Det er det viktigste punktet. Mange blir helt bra av bare den lille tingen 🙂

    7. Stine:
      Hei Stine. Først og fremst, takk for koselige ord.
      Det er en myte at du ødelegger proteinet ved å vare med det opp. Du ødelegger ikke proteinet i en biff eller melk når du varmer det. Det samme for proteinpulver.
      Velg et proteinpulver med høyt proteininnhold og lavt fett- og karbohydratinnhold. Selv er jeg fan av:
      http://www.x-life.no/tt/index.php?tt=8591_12_143580_&r=%2Fproducts%2Ftroponin-3kg
      Det både smaker godt, er rimelig og har bra næringsinnhold 🙂

    8. Hei Kristine!
      Så spennende blogg du har. Jeg digger den!
      Jeg jobber med å gå ned i vekt (er noe overvektig) og få en strammere og sunnere kropp. Jeg lurer på hva jeg skal velge av proteinpulver? Jeg vil bruke det i fronostpannekaker. På Ironshop ble jeg anbefalt Quest sitt bakeprotein fordi annet protein ville ødelegges ved oppvarming i stekepanna. Stemmer det? Jeg er også på jakt etter noe som ikke sprenger kaloribudsjettet mitt, men som holder meg mett lenge og gir sunn energi. Hva skal jeg se etter?

    9. Hei!
      Veldig fint innlegg, tusen takk for at du faktisk tar deg tid til å skrive om dette temaet og dine problemer. Jeg har også en del mageproblemer, og har skrevet til deg før. Kan huske du anbefalte disse kapslene fra iherb: http://no.iherb.com/Healthy-Origins-Probiotic-30-Billion-CFU-s-60-Vcaps/19518. Jeg bestilte dem med en gang, og har brukt dem daglig siden det og opplever egentlig magen som bedre etter at jeg startet med dem 😀 Ser at du anbefaler noen andre tabletter nå, men at de er nokså like i bakterieinnholdet, men lurer bare egentlig på om du foretrekker dem over de jeg har eller om det går for dem samme? Min pakke begynner å gå mot slutten og må snart bestille ny, bare lurer da på om jeg heller skal bestille den du skrev om nå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg