OM KALORIER OG SUNT KOSTHOLD

Et ofte spurt spørsmål jeg får, er hvor mange kalorier jeg spiser og hva man skal spise for å komme i bedre form.
Først og fremst, jeg synes det er synd at det legges så stort fokus på kalorier. Et sunt kosthold er så mye mer en kalorier!
For å være helt ærlig, er det ikke interessant for meg og vite hvor mange kalorier jeg spiser eller antall gram proteiner, karbohydrater og fett.  Ingen formel eller diettkalkulator kan vite nøyaktig hvor mange kalorier du trenger daglig. Det er det kun kroppen din som vet! Det er også slik at vi mennesker er  forskjellige og har forskjellig behov. 

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke aner hva som er optimalt å spise. Og det er det faktisk ingen andre som vet hundre prosent sikkert heller!
Om du likevel lurer på hva du skal spise, har jeg noen basic tips til et sunt kosthold:
Når du går i butikken, ta beviste valg og kjøp mat som gjør deg godt. 
Start med å leke deg rundt i frukt og grønt avdelingen. 
Eat a rainbow :grin: Rød, grønn, gul, oransje, lilla. Prøv noen nye grønnsaker. Har du for eksempel prøvd pak choy, mangostan eller brokkolini? Kanskje får du noen nye favoritter!
Velg mest mulig ren mat. Altså mat i sin naturlige form, slik vi har spist gjennom alle generasjoner, uten tilsetningsstoffer og en milelang ingrediensliste.
Er det er et produkt du er usikker på; les innholdsfortegnelsen. Jo kortere den er, jo bedre. Egg, kjøtt, fisk og grønnsaker er alle rene matvarer som kommer i sin naturlige form.
I hverdagen kan du pent gå forbi sukkerhyllene. Raffinert sukker inneholder ingen næringsstoffer som er spesielt nyttige for for kroppen. Forbehold disse matvarene til helgen. Men du, sukker, godis og is er langt fra farlig. Spiser du sunt og variert mesteparten av tiden, kan du fint ta deg et kakestykke eller et par sjokoladebiter her og der. Alt med måte. 
Det viktigste av alt, kos deg med maten. Nyt hver munnfull!

 

Kristine ♥

    1. Skal du ned i vekt så er kalorier vesentlig, men skal en opprettholde en god livsstil så er det ikke nødvendig. Det man derimot bør være litt obs på er at det som er sunt ikke nødvendigvis er det man skal spise mye av. En neve nøtter og 100 g nøtter er en forskjell, så det er litt det ”alt-med-måte-prinsippet” som gjelder uansett 😉 Med unntak av grønnsaker, som man kan fråtse i…
      Bra innlegg forresten!

    2. Jeg synes ikke kalorier skal brukes om man skal ned eller opp i vekt. Det gjør ikke godt. Kalorier gjorde meg spiseforstyrra da jeg liksom skulle telle kalorier for å gå opp i vekt. Jeg er enig med deg Kristine og er helt imot kalorier!

    3. Madelen:
      Jeg mener det ikke er nødvendig å telle kalorier selv om man vil ned i vekt. Jeg har hatt minimum femti pt-kunder som har gått ned i vekt helt uten å telle eller bry seg om kalorier. Jeg tror det er mye bedre å fokusere på matvarer og trivsel enn kalorier 🙂

    4. Nei, du har et poeng! Det jeg egentlig mente var vel det at veldig mange ikke vet hva de får i seg før de faktisk ser tallene og skjønner at de overstiger dagskvoten sin. Kanskje er det først da de forstår hvordan de kan gå ned i vekt, og hva de må kutte. En sunn livsstil skal som du sier ikke innebære kaloritelling, så jeg er selvfølgelig helt enig med deg der 😉

    5. Hei 🙂 Liker liker liker artikkelen din , vennen !
      Men i dag ble jeg veldig forvirret, etter en tur hos min ernæringsfysiolog .
      Hun sa at det. Var antallet kcalorier som har med inntak eller uttak . som sier at en legger på seg eller ikke .
      Samme om det kommer fra grønnsaker eller f.eks. sjokolade .
      For mye i seg selv blir da vekt oppgang. …
      Litt vanskelig og forklare skriftlig , håper du ikke ble forvirret ?
      Stemmer denne teorien ?
      Ønsker deg en fin uke videre 👟👟🚴🏻💪🏻😇

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg