BAKKELØP

God morgen ♥
I dag var jeg oppe før klokken syv og fikk meg en god runde med bakkeløp. Fy søren det var hardt og deilig!
Som dere kanskje husker, har jeg hatt en ruptur i akillesen og har derfor ikke kunne løpt eller gått noe særlig siden mars. Nå har akillesen grodd og jeg kan begynne opptreningen. Da er bakkeløp en fin treningsform. 
 

Rød i ansiktet og svett, men så utrolig fornøyd!

Jeg startet med å jogge 5 -6 minutter som oppvarming. Da jogget jeg til en bakke. Deretter løp jeg opp bakken i hurtig tempo, bakken var cirka 150 meter, før jeg jogget rolig ned igjen. Jeg gjentok prosessen 5 gagner. Til slutt trappet jeg ned ned med å jogge 5 -6 minutter hjem. 
En kort, men utrolig effektiv økt som får blodet til å bruse og endorfinene til å flomme!

Et par tips til bakkeløp:
– Start rolig
Ikke gass på maksimalt fra første stund, da vil du få melkesyre allerede første runde opp bakken. Start heller litt rolig og øk intensiteten om du kjenner at du har mer å gi.  
– Ha noe å glede deg til
På slutten, når du begynner å bli sliten, kan det lønne seg å ha noe å glede seg til som en liten motivasjonsfaktor. For min del tenkte jeg på at jeg gleder meg til å komme meg på jobb når jeg er ferdig med treningsøkten – kollegaene mine er er fantastiske, og hvor moro det blir i kveld når jeg skal drikke vin med hyggelige mennesker. Tenk på noe du ser frem til som kan dra deg videre opp bakken.   
– Ta med deg vann
Det er utrolig klamt og varmt ute nå. Selv om selve treningsøkten ikke tar mer enn en halv time, er det deilig å ha kaldt vann til å kjøle seg ned med underveis.
– Løp i bh´en
Eller noe lett og ledig. Når temperaturen er så høy som nå, føles det mer behagelig å løpe med lite og lette klær.
– Bruk musikken
God musikk, altså musikk med litt fart i som gjør deg glad, holder bena i gang og kan virke motiverende. 
Lykke til :grin: 

Kristine ♥

13 kommentarer

Siste innlegg