TRE MAGEFAVORITTER PÅ BALL

Hvordan kan jeg trene magen? 
Det er et spørsmål jeg ofte får. Her har jeg samlet tre av mine magefavoritter, enkle og effektive, som du kan gjøre på ball. 

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Sit ups på ball

Sett deg på ballen. Ha bena godt plantet i gulvet med bred benstilling. Rull deg fremover slik at rumpen kommer på kanten av ballen.
Stram magen og stabiliser coremuskulaturen. Ta en situps ved å løfte overkroppen slik at kun nedre del av ryggen er i kontakt med ballen. Senk overkroppen rolig tilbake til utgangsposisjonen. 
Pass på at du ikke spenner nakke og skuldre. 
Gjenta 15 – 20 ganger før du går rett på neste øvelse. 

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Kneløft på ball 
Jeg er usikker på om det finnes et godt norsk navn på denne øvelsen. Engelsk: tuck in on ball

Stell deg i push ups posisjon med føttene på ballen. Hendene skal være rett under skuldrene. 
Stram skulderbladene og stabiliser coremuskulaturen slik at du får en rett rygg. Rull ballen mot deg ved å tenke at knærne skal inn mot brystet. Hold i et par sekunder, før du fører bena rolig tilbake til utgangspunktet. 
Pass på at ryggen er nøytral. Du skal ha en stabil rygg under hele øvelsen. 
Gjenta 15 – 20 ganger før du går rett på neste øvelse. 

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Skrå situps på ball

Legg deg skrått på ballen med hoftebenet på den ene kanten av ballen og en armen på den andre kanten. Det nederste benet går skrått ned i gulvet, mens det øverste benet legges nitti grader over det andre for å stabilisere posisjonen. 
Stabiliser coremuskulatren. Løft overkroppen så langt du kommer, mens bena fortsatt holdes i ro. Senk overkroppen rolig tilbake til utgangspunktet. 
Gjenta 15 – 20 ganger før du gjør øvelsen på den andre siden. 
Ta en liten pause før du gjør alle øvelsene 2 ganger til.

Når du trener magen, uansett hvilken øvelse du bruker, er det viktig å stabilisere coremuskulaturen under hele øvelsen. En fin måte å gjøre dette på kan være å tenke at ryggen skal være rak og at du trekker navlen inn mot ryggraden.  
Håper du blir støl imorgen :grin:

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Sofie:
      Hei hei Sofie. Takk for tilbakemeldingen. Har aldri tenkt på at det kan misforstås. Jeg drikker naturligvis masse vann både når jeg trener og ellers 🙂

    2. Hei Kristine!
      Jeg har lest din blogg over flere år, og synest du videreformidler eit sundt syn på mat og trening. Men jeg har lagt merke til at du i flere innlegg tar bilder fra trening, med en boks med “bcaa”. Denne inneholder koffein, og det ser ikke ut som du har med vann i tillegg? Er noe bra med tanke på oppretthold nok vaeske i kroppen? Synest det er rart at dette ikkje blir kommentert i noen av innleggene.. Jeg hadde iallefall blitt veldig uvel om jeg kun hadde drukket drikke med koffein, og ikke vann i tillegg.. (Spesielt siden koffein er vanndrivende..) Mvh Sofie

    3. Du ser litt sur ut på noen av bildene. Haha. Du som alltid er så blid 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg