BANANBRØD MED ROSINER ALA BOLLEBRØD

                                                                                                                                                                                       Inneholder add-linker

I går fikk jeg besøk av en venninne. Vi skulle drikke kaffe og skravle. Før hun kom, lurte hun på om jeg ikke kunne bake noe godt til kaffen. Jeg hadde flere bruner bananer og bestemte meg raskt for å lage noe med banan. Resultatet ble bananbrød med rosiner alla bollebrød. Med kardemomme, kanel og rosiner i deigen, minner smaken av dette bananbrødet om boller. Derav navnet bollebrød.

SAMSUNG CSC

Jeg fant frem ingrediensene og slang sammen røren på noen få minutter. Kakerøren var ordentlig god, så jeg passet på å slikke bakebollen godt. Jeg ble utålmodig mens bananbrødet stod i ovnen! Så fort brødet var ferdig, skar jeg noen skiver og tok en smakebit. Mmmm… Et ordentlig saftig og godt bananbrød som smaker som bollebrød!

SAMSUNG CSC

Bananbrød med rosiner
Til 1 stor brød, formen min var 28 * 14 cm

3 godt modne bananer
4 egg
3 ss kesam, eventuelt gresk yoghurt eller skyr
0,5 dl melk, eventuelt vann
2 ss smeltet kokosolje, eventuelt smør, kan sløyfes
50 g vaniljeproteinpulver, jeg brukte french vanilla*
200 g mel, jeg brukte 100 g havremel, 50 g bokhvetemel og glutenfri melblanding
2 ss sukringold
1 ss kanel
1,5 ts kardemomme
1/3 ts vaniljepulver, kan sløyfes

1/3 ts salt
1,5 ts bakepulver
2 gode håndfulle med rosiner, ca 50 g

Ha bananer, egg og kesam i en bolle. Mos med en stavmikser. Eventuelt kan du også bare mose godt med en gaffel, noen bananklumper gjør ingenting.
Tilsett resten av ingrediensene, utenom rosinene, og bland godt med en sleiv. Rør så inn rosinene.
Ha i en bakepapirkledd brødform.
Stek på 175 grader i 50 minutter.
Ta ut bananbrødet av formen og avkjøl på rist.

 

*har du ikke vaniljeprotein kan det erstattes med 50 g ekstra mel pluss litt ekstra søtning. Smak deg frem med ekstra sukringold, og gjerne litt ekstra vaniljepulver.

SAMSUNG CSC

Bananbrødet er best lunket, og det holder seg godt i kjøleskapet et par dager. Jeg spiste akkurat et par skiver nå. Da varmet jeg dem i mikroen noen sekunder og serverte med en skive brunost. Kjempe godt!

Ha en super søndag dere.

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. Har noen brune bananer, så denna må jeg teste imorgen tidlig. Frister veldig =)

    2. Mmmm! 😋 Jeg tenkte med en gang på brunost da jeg så oppskriften, hehe! Klem! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg