KOM I GANG MED PULL UPS

Det mest stilte treningsspørsmålet jeg får som personlig trener, er hvordan en kommer i gang med pull ups. 

SAMSUNG CSC

Mitt beste tips her er å starte med negative repetisjoner. Det vil si at du klatrer eller hopper opp til den øverste posisjonen i pull ups, altså der hvor du har haken over grepsstangen. Denne posisjonen ser du på bildet over. Deretter senker du kroppen rolig på vei ned til sluttposisjonen. Denne posisjonen ser du på bildet under. Så gjentar du. Du klatrer eller hopper opp til startposisjon og senker deg rolig ned fra stangen. Forsøk å bruke rundt 20 sekunder på vei ned. Gjenta 4 -5 ganger før du tar en pause og deretter gjentar hele frekvensen 2 -3 ganger, altså 4 -5 repetisjoner av 2 -3 sett.
Det høres kanskje veldig lett ut, men jeg kan love deg at det er mye tyngre enn hva du skulle tro! 

Er du allerede god i pull ups med vil øke antall repetisjoner, kan du legge til en negativ pull ups på siste repetisjon i hvert sett. Du tar altså det antall repetisjoner du klarer, men på siste repetisjon senker du deg rolig og kontrollert ned.

SAMSUNG CSC

Som med alt annet, er det slik at du blir god på det du gjør. Jeg anbefaler at du trener pull ups to til tre ganger i uken. Aller helst med minimum en hviledag mellom. Husk at du også må trene andre styrkeøvelser som styrker opp rygg og skuldre som nedtrekk, stående roing og revers flyes.
Lykke til :grin:

Kristine ♥

Siste innlegg