NOEN TANKER OM KOSTHOLD PÅ FERIE

Etter at jeg var på ferie i fem dager i Krakow, fikk jeg en del henvendelser om jeg følte at jeg mistet kontroll når jeg var på ferie. 
Dere som følger meg på snap, kristineokern, vet at det ble masse god mat, oster, is, vin og andre godsaker, og minimalt med trening. Men betyr dette at kostholdet mitt og treningen min er ute av kontroll?

Jeg får faktisk vondt i hjerte mitt av spørsmålet.
Nei! I mine øyne tenker jeg absolutt ikke det. Jeg er jo på ferie! For meg er noe av det å være på ferie å bryte vanene, slappe helt av, kose meg og som matnerd er også maten en viktig del av ferien. Ferie er deilig, men jeg er en person som elsker hverdagen. Og jeg elsker rutiner. Etter noen dager på ferie, er det alltid fantastisk deilig å komme hjem til den “vanlige og kjedelige” hverdagen. Å bryte hverdagsvanene på ferie gjør nettopp at jeg setter pris på hverdagen enda mer når jeg er tilbake. 

SONY DSC
Hverdagen er tilbake. Treningsglede og matglede – jeg digger det! 
Ekstra stas i ny og deilig treningsgenser fra GymGrossisten
 :grin:

Ok, jeg skal innrømme at det har blitt i overkant mye ost, kjeks og honning etter ferien. Så og si hver dag faktisk. Men kostholdet mitt er fortsatt langt fra ute av kontroll! For meg handler ikke et sunt kosthold om kontroll. Jeg spiser slik jeg gjør, fordi det gir meg masse energi, god konsentrasjon og godt humør. Det er nettopp dette et sunt kosthold handler om for meg – å spise på den måten som gjør at jeg føler meg best mulig. Kontroll har ingenting med saken å gjøre. 

Et sunt kosthold for meg inkluderer å kunne spise noe helt annet på ferie. Tro meg, det vil ikke ødelegge resultatene. Det er hva du gjør mesteparten av tiden og hva du gjør i hverdagen, som har stor betydning. Et sunt kosthold for meg handler om å spise proteinrikt, godt med frukt og grønt, grove karbohydrater og sunne fettsyrer. Men det handler også om å ta meg en is om jeg har skikkelig lyst på, eller nyte en tallerken med ost og kjeks om kvelden når jeg føler for det. 

Dette er en livsstil. Ikke en quick fix! 
Legg bort ord som kontroll, kalorier, ja-mat og nei-mat. Et sunn livsstil gir også rom for ferie, is og ost!

Kristine ♥

14 kommentarer
    1. Superbra innlegg Kristine! Dette er kjempeviktig og utrolig fint at du tar deg tiden til å formidle og at du er så ærlig her på bloggen. Stå på 🙂

    2. Hadde en diskusjon med typen i går angående sunn og usunn mat. I hans øyne er ingen mat usunn eller sunn. Han tar enkeltfag i ernæring på NiH og har inntrykk av at folk er veldig svart/hvitt angående mat – enten er det sunt ellers er det usunt (han mener folk er dumme som tror det).
      I bunn og grunn er jeg nok enig, men ikke i at folk er dumme. Vi blir bombardert daglig om hva som er sunt og hva som er usunt, dette sniker seg inn i vår bevissthet uten at vi er klare over det og vi gjør valg basert på hva vi burde eller ikke burde spise. Jeg mener ikke at folk er dumme, men iblant er det svært frustrerende når jeg hører unge jenter snakke om mat på en svart/hvitt måte. Du har et veldig godt bilde av hva mat er; det er kos og hygge. Jeg har de siste årene endret mitt syn på mat. Ikke svartmal enkelte matvarer basert på synsing eller ting du har blitt fortalt. Vær kritisk.
      Balanse (klisje, I know) er noe jeg streber etter hver eneste dag, Jeg skal vel søren meg ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg velger å spise pølser til middag, og kanskje sjokolade etterpå også! Og ingen skal fortelle meg hva som er riktig for meg eller hva jeg burde gjøre. Jeg har lenge blitt påvirket av sånne ting og nå ser jeg at stadig yngre jenter blir usikre på hva de burde spise og hvor mye, hvor mange kalorier, slanking. Det er skummelt.
      Mat er ikke bare kilokalorier eller en sammensetning av essensielle mikronæring. Ernæring handler om å gi kroppen tilstrekkelig med næring slik at den fungerer optimalt. Så kanskje ikke kroppen fungerer optimalt ved å kun leve på sukker og godterier. Men som en del av et balansert kosthold, spis det du vil ha, for ernæring handler jo om å spise mat du liker og nyter. Mine matvalg er mine valg, og det er sånn det bør være uten at noen driver å blander seg uten riktig kunnskap.
      Jeg oppfordrer alle til å være kritiske til uttalelser om sunn og usunn mat – det er ikke så enkelt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg