HVA SLAGS FETT SKAL JEG BRUKE TIL Å STEKE MED

Et spørsmål som stadig dukker opp fra lesere og pt-kunder er ‘Hva slags fett skal jeg bruke til å steke med?’. 

SONY DSC
Kokosolje til venstre og meierismør til høyre i stekepannen min. 

Svaret mitt her er kokosolje eller ekte meierismør
Det som er viktig er at du bruker en fettype som tåler varme. Flere fettyper kan oksidere, det vil si at de skades eller endrer egenskaper, når de varmebehandles. Det er de flerumettede fettsyrene, for eksempel soyaolje eller solsikkeolje, som er mest utsatt for dette, og de skal derfor ikke brukes til steking. Enkelt sagt kan en si at jo mer mettet fett en fettypen består av, jo høyere temperatur tåler den. 

Jeg bruker kokosolje til det meste av steking og også ofte i baking – kokosolje er et super produkt! Om jeg wokker grønnsaker, steker pannekaker, lager eggerøre, ja, you name it, så er kokosolje førstevalget. Når jeg skal steke kjøtt, fisk eller fjærkre, bruker jeg derimot meierismør. Da blir stekeskorpen best. Favorittsmøret er fra RørosMeieriet men vanlig meierismør er også supert. Og for de av dere som fortsatt tror at smør er usunt – det er en myte (som heldigvis begynner å svinne bort). Ekte meierismør er ikke helseskadelig, tvert imot inneholder smør CLA (så slutt å bruk unødvendige kroner på dette kosttilskuddet), vitamin A, E og K2. 

Du lurer kanskje på hvorfor jeg jeg elsker kokosolje?
90 % av fettet i kokosoljen er mettet. Dette er jo hovedgrunnen til at kokosolje egner seg så godt til steking, da det mettede fettet gjør at den tåler høy temperatur. Omtrent 70 % av fettet i kokosoljen er kort- og mellomkjedede mettede fettsyrer, som blir brukt som hurtig energi i kroppen og som i liten grad kan lagres som fett i kroppen. Studier viser at kokosfett kan bedre insulinfølsomheten vår, gi bedre metthetsfølelsen, gi høyere forbrenning og gi en bedre fordeling mellom LDL- og HDL-kolesterolet i blodet vårt.  Enkelte studier viser også at kokosolje kan bedre kroppssammensetningen og gi vektreduksjon.
Jeg bruker denne varianten.

Neste gang du skal steke noe, valg sunt fett fra kokosolje eller meiersmør :razz:

Kristine ♥

14 kommentarer
    1. Juni:
      Hei du.
      Det har ikke vært riktig godt dokumenter at mettet fett er dirkete skadelig. Vi har så mye god forskning i dag som viser at det blant annet ikke er noe sammen heng mellom mettet fett og hjerte- karsykdom.
      For all del, jeg har ikke noe enten eller forhold og mener ikke at du utelukkende skal spise mettet fett. Men å påstå at mettet fett er skadelig, vet vi er feil den dag i dag.
      Mettet fett er nødvendig for funksjonen av alle celler i kroppen. Tenk feks på våre forfedre, vi er jegere av natur. Disse levde utelukkende på kjøtt og her er det hovedsakelig mettet fett.
      Om du vil lese mer om det anbefaler jeg dette innlegget 🙂
      https://paljabekk.com/2015/08/20/ny-forskning-mettet-fett/

    2. Hei, interessant innlegg, jeg blir så forvirret av dette fettet! Jeg er ung og husker fortsatt tiden I mat og helse på ungdomsskolen, da lærte vi helt bestemt at umettet fett er det sunne fettet og at mettet fett skal man redusere inntaket av. Så mener du at mettet fett generelt er greit eller at akkurat det mettede fettet fra smør og kokosolje er sunt?

    3. Beathe:
      Kokosolje som du bruker, er jo fantastisk 🙂
      Olivenolje fungerer om varmetemperaturen ikke er for høy. Så en kan fint bruke olivenolje når man steker på lav temperatur. Men ved høy temperatur som ved wokking eller steking av biff, burde man velge en fettype som har mer mettet fett i seg og som da tåler høyere varme 🙂

    4. Jeg bruker kokosolje eller PAM til steking. PAM er jo olivenolje i spray. Jeg har også lest at flere typer oljer kan oksidere, og olivenolje er blant dem. Likevel, mange kjendiskokker som for eksempel Jamie Olivier steker alt fra grønnsaker til kjøtt på nettopp olivenolje! Det er ikke så lett å vite hva som er riktig.

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg