DAGENS ØKT OG ET PAR TIPS TIL STYRKETRENINGEN DIN

Som jeg fortalte dere forrige uke, har jeg nytt treningsprogram. Nå er fokuset mer på tung styrketrening.
Jeg har tunge knebøy eller markløft i starten av økten. Etter det er det moderate vekter og flere repetisjoner. Når jeg starter økten med den tyngste øvelsen, vil jeg ha muligheten til å mobilisere mest mulig energi på akkurat denne øvelsen. Om det er en øvelse du vil bli god i, gjør alltid denne i begynnelsen av treningsøkten din. Da unngår du at du har brukt opp energien på andre øvelser først. I tillegg er det slik at om du vil bli god på noe, må du gjøre det ofte. Vil du bli god i knebøy, eller biceps curl for den saks skyld, må du gjøre denne øvelsen flere ganger i uken. Du må ha kontinuitet i treningen din. Du må også ha en progresjon. Altså en belastningsprogresjon hvor du legger til flere repetisjoner eller tyngre vekter med tiden. Det var et par tips til styrketreningen din!
Det er naturligvis mange måter å sette opp et treningsprogram på, men dette med kontinuitet og progresjon er essensielt i et hvert treningsprogram, uansett om du trener for å bli god i biceps curl, chins, knebøy eller noe helt annet. 

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
Over til dagens økt. Jeg startet med knebøy hvor jeg jobbet med ned mot en tung belastning og 2 repetisjoner. Deretter hadde jeg noen øvelser med moderate vekter og flere repetisjoner, før jeg avsluttet økten med lette vekter og “pumping” av muskulaturen. Det ble en skikkelig god benøkt!

Slik så dagens økt:
– Knebøy 
2 sett * 6 repetisjoner, 2 sett * 4 repetisjoner, 2 sett * 2 repetisjoner
– Bulgarsk utfall
3 sett * 6 -8 repetisjoner
– Smal knebøy i smith -maskinen
4 sett * 8 repetisjoner
super sett med
– Strak mark, som på bildet
4 sett * 15 repetisjoner
– Ettbens skrå benpress
1 sett * 12 repetisjoner

Har du hatt en god tirsdagsøkt? :grin: Håper det. Hvis ikke får du tenke at du har bedre hell imorgen! 
Ha en fin fin kveld. 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Rebekka:
      Det finnes ikke en fasit eller formel på dette. Dagsform spiller jo også inn. Det er vanskelig å gi deg et godt svar når jeg ikke vet mer om deg, bakgrunn, kosthold også. Det er også viktig å spise nok om en skal bli sterk 🙂 Kanskje du får i deg for lite næring?

    2. Kan jeg spørre om hvor mye belastning du har på stangen når du tar knebøy? Hvor ofte legger du på vekter, og hvor mye øker du med av gangen (omtrentlig)? Jeg har stått på stedet hvil lenge når det kommer til knebøy, og klarer liksom ikke å øke noe særlig – uten at jeg helt vet hvorfor :/

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg