BYGGRYNSGRØT I OVNEN – SUPER ENKELT

Er du som meg, elsker grøt til frokost? Jeg er faktisk så glad i grøt at jeg kan spise det til alle døgnets tider. Frokost, lunsj, middag eller kvelds. Grøt er alltid godt! Selv om jeg er glad i havregrøt, synes jeg byggrynsgrøt er enda bedre. Problemet er bare at byggrynsgrøt tar så himla lang tid å lage, derfor lager jeg det sjeldent. En ordentlig byggrynsgrøt skal koke i tre til fire timer. Hvem har vel tid til å stå og røre i en grøt i flere timer?! I tillegg skal grøten ligge i bløt natten over før den kokes. Det blir en langtekkelig prosess! 

SONY DSC
Da kom jeg på den geniale ideen om å lå grøten stå i ovnen natten over. Det måtte jo være super enkelt, tenkte jeg! På den måten koker grøten seg selv mens jeg ligger å sover. Resultatet ble fantastisk bra! En kremet og fyldig byggrynsgrøt uten masse røring. Dette er byggrynsgrøt som lager seg selv med andre ord. Genialt og ikke minst knall godt! 

SONY DSC

Byggrynsgrøt i ovnen
ca 5 porsjoner

5 dl byggryn
3 liter væske, jeg brukte 2 liter melk og 1 liter vann
1/2 ts salt

Du kan velge om du vil legge grynene i bløt i 12 timer før du lager grøten. For mange mager er det enklere å fordøye korn om de er bløtlagt. Dette steget er ikke nødvendig.
Hell av vannet om du har bløtlagt byggrynene. Ha dem så over i en kjele sammen med væske og salt. Kok opp under omrøring. Når grøten har kokt legger du aluminiumsfolie over kjelen. Sett så kjelen inn i ovnen på 80 grader og la grøten stå i ovnen natten over. Eventuelt kan du la den stå på dagen. 6 -7 timer i vonen gjør grøten kremet og perfekt!
Server grøten med hva du måtte ønske. Hos meg er favoritten meierismør, kanel og sukringold. Mmmm… 

SONY DSC
Bygg er en av de mest næringsrike kornene vi har. Byggryn inneholder blant annet godt med B-vitamin og masse gode fibre. Ikke minst kan byggryn gjøre deg mer lykkelig ved at grynene inneholder rikelig med aminosyren tryptofan, noe som er viktig for lykkefølelsen. 
Kanskje du får både hjernen, kroppen og smaksløkene dine en ny favorittfrokost? :grin:

Kristine ♥   

19 kommentarer

Siste innlegg