PÅ INGEFÆR

Mange av dere har nok allerede hørt om podcasten ingefær? Dette er Norges største helsepodcast, drevet av Sara Lossius. Podcasten har over to hundre tusen nedlastninger og det kommer ut en ny episode hver søndag. I går var jeg gjest på ingefær. 


I godt over en time snakker jeg og Sara om spiseforstyrrelser. Jeg har som mange av dere allerede vet, slitt med flere typer spiseforstyrrelser, anoreksi, overspising og orteksi. Dette er et emne jeg kunne snakket om i timevis, det er så mye å si! Samtidig er det et veldig komplisert og sårt tema, og jeg synes det er vanskelig å ordlegge seg riktig. Jeg er spent på å høre episoden selv!
Du kan høre meg på Ingefær episode 44 her

Om du på en eller annen måte sliter i forhold til kropp, mat og trening, eller med noe helt annet for den saks skyld, ikke nøl med å oppsøke hjelp. Uansett om du er 13 eller 33, så er en spiseforstyrrelse en tung byrde å bære på alene. Og det er absolutt ingen svakhet å søke hjelp. Jeg mener heller at det er en styrke å innse at en ikke kan ordne alt på egenhånd. Livet har så mye mer å by på enn kropp, dårlig samvittighet og rigiditet. Du fortjener mer enn som så!

Kristine ♥

20 kommentarer
    1. Lise novak:
      Takk for ordene dine Lise. Et viktig tema å belyse da det er mange som sliter med en form for spiseforstyrrelse.

    2. Spiseforstyrret:
      Du er ikke alene. Det er utrolig mange der ute som sliter på en eller annen måte. Det er også helt vanlig at en form for spiseforstyrrelse går over til å bli en annen.
      Å spise mer mat, i kombinasjon med behandling, var det som hjalp meg vekk fra overspisingen. Faste, store gode måltider som gav meg alt kroppen trengte. Da hinger en ikke lenger etter mat. Men en dyktig psykolog, er alltid førsteprioritet. Ta vare på deg selv <3

    3. Hei. Er så glad for at du er åpen om dette. Når man har en spiseforstyrrelse er det så lett å føle at man er den eneste som har det sånn. Jeg har hatt alvorlig anoreksi, men det siste året har jeg slitt med ekstem bulimi og overspising. Og jeg lurer på hvordan du klarte å bli kvitt overspisingen? Klem

    4. Du er utrolig tøff og en utrolig stor inspirasjon. Kjente meg mye igjen i hva du hadde å si, skal innrømme at jeg måtte gråte litt.. Har selv slitt med spiseforstyrrelser i mange år.Utrolig flott at du deler<3 ha en strålende jul 🙂

    5. Frida:
      Det var veldig mange fine ord. Tusen takk Frida. Det er alltid skummelt å snakke om private og psykiske ting, fordi det ikke alltid er lett å finne de riktige ordene. Men jeg tror at bare det å være åpen kan hjelpe andre. Kanskje det også kan motivere andre til å være mer åpne og søke hjelp.
      Takk takk og god klem tilbake <3

    6. Beundrer deg litt ekstra, og blir enda litt mer inspirert av deg og den personen du er i dag når jeg vet hvor mye du har vært igjennom. Fyy, så sterk du er!
      Herlig å høre at du er så reflektert og åpen rundt temaet – liten tvil om at dette kan bidra til å hjelpe mange som sliter til å finne inspirasjon til å bli frisk. Er så godt å se at all hard jobbing er verdt det, og at noen andre har gått veien før en 🙂
      Tusen takk for at du deler åpent <3 stor klem

    7. Karoline:
      Jeg har fått veldig mange spørsmål etter denne podcasten. Jeg tror jeg skal samle dem og lage en video. Det er lettere å gi gode svar når man snakker 🙂
      Men jeg vil anebfale deg å søke profesjonell hjelp. Det er alltid første steg på veien. Ta vare på deg selv <3

    8. Fantastisk lytting. Beundrer åpenheten din og ikke minst den personen du er og hvor du har kommet i livet etter mange tøffe år. Gleder meg til å følge deg videre og bli inspirert<3 klem til deg

    9. Har aldri vært god til å legge igjen kommentarer, men nå måå jeg jo gjøre det! Du trenger ikke å bekrymre deg for hvordan du ordla deg, for du var veldig flink og interesant å høre på! Selv om det er et trist tema, hører man på stemmen din hvor positiv og fornøyd du er i dag! Du er sterk, og dette kan sikkert hjelpe mange til å bli friske <3

    10. Du er et forbilde!
      Hvordan kom du deg igjennom overspising?
      Jeg sliter med bulimi, og får hjelp, men fy søren så vanskelig det er! Og så ofte sykdommen vinner selvom jeg egentlig virkelig ikke har lyst…

    11. Henriette:
      Har tenkt til å høre den selv nå. Hihi… Smågruer meg. Er alltid rart å høre seg selv, ikke minst håper jeg at jeg klarte å få frem det jeg ønsket.
      Ha en god uke selv Henriette 🙂

    12. Akkurat hørt podcasten. Du er utrolig sterk og et forbilde for mange ♥ vær stolt av deg selv.

    13. Gleder meg til å høre på Kristine! Elsker ingefær 🙂 ha en super mandag og en god uke! Smil fra meg

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg